Brotrafiken minskar som aldrig förr
MALMÖ–KÖPENHAMN. Under 2009 visade Öresundsbron för första gången upp ett positivt resultat. Vinsten blev 95 miljoner kronor. Men det goda resultatet berodde inte på ökade trafikintäkter, utan på låga räntor och en stark dansk krona.
Det blev billigare att betala kostnaderna för Brons mångmiljardlån och billigare att betala underhållskostnaderna till de svenska entreprenörerna.
I år kan det bli kärvare att hålla uppe valutavinster och brointäkter. Både bil- och långtradartrafiken minskar. Enligt Brokonsortiet kan snöovädren i januari och februari spela in, men nedgången beror också på konjunkturnedgång och en stärkt svensk krona.
– Våra danska kunder kör mer sällan till Sverige för att shoppa. Det är inte lika lönsamt längre. Vi hoppas att svenskarna senare under året handlar mer i Danmark, säger Britt Andresen, analyschef på Öresundsbron.
Enligt hennes statistik rullade det i januari 15 300 fordon per dygn över bron, i februari ökade antalet till 16 800 och hittills i mars till 17 400 fordon per dygn. Alla siffrorna ligger under fjolårets tal. Varje dag förlorar Öresundsbron flera hundra kunder.
Enligt Stefan Yard, professor vid Ekonomihögskolan i Lund, gagnades Öresundsbron av finanskrisen, en stark euro och de låga räntor som kom i krisens följd. Men Yard framhåller att ett gynnsamt läge snabbt kan vända:
– I dagsläget sätter lågkonjunkturen sina spår på resandet. Stiger räntorna måste brointäkterna öka. Samtidigt är det inte meningen att bron ska vara så där våldsamt lönsam. En liten trafikminskning ryms i kalkylerna, säger han.
Öresundsbron räknar med nolltillväxt i brotrafiken under 2010. Just nu pekar trafiktalen på en nedgång med 5,3 procent. Brobolaget hoppas fromt att trafiken kan öka något under tioårsjubileet i juli.
– Det sätter fokus på regionen och på möjligheterna på andra sidan Sundet, säger Britt Andresen.