Annons
Nyheter

Komiken tar udden av filmen

Som komedi blir ”Blått blod” inte speciellt rolig, tycker Annika Gustafsson.
Nyheter • Publicerad 28 maj 2010

Flera av Oscar Hedins tidigare dokumentärer har med rätta väckt uppmärksamhet och lett till diskussioner. Jag tänker främst på ”Det svider i hjärtat” (2007), om unga svenska muslimer i förorten som väljer den fundamentalistiska livsstilen, samt ”Sämre än djur” (2009), om svårigheterna för homosexuell kärlek i en hederskultur. Utan att skriva publiken på näsan har filmaren på ett intelligent sätt problematiserat en komplex verklighet.

När Hedin nu tar steget över till den svåra genren dokumentär komedi får han problem. Redan under förtexterna signalerar filmen genom de framrusande blå, animerade spermierna ett lättare tonfall. Sedan kommer frågan om barns drömmar om att vara prinsar och prinsessor och slutligen når Hedin det seriösare ämnet om kungliga barn på bygden, som enligt rykten och vittnesmål finns i historien kring familjen Bernadotte.

Annons

Filmen koncentrerar sig på tre olika fall, där bland annat Oscar II och Karl XV figurerar. Intressantast är det då jakten på bevis leder till arkiv med gamla brev och kyrkböcker, där nyfödda barn kallas oäkta, då fadern varit okänd eller modern helt enkelt har velat skydda hans namn.

Greve Jan Bernadotte, kung Carl XVI Gustafs syssling, tillhandahåller sitt DNA och sökandet kan gå vidare. Någon får en nästan hundraprocentig visshet om sitt ursprung, andra blir besvikna.

Som komedi blir ”Blått blod” inte speciellt rolig, såvida man inte är beredd att skratta åt människor som på djupaste allvar säger att de känner av det kungliga i blodet. Hedin balanserar på gränsen till att göra sig lustig över individer där självkritiken inte är den mest framträdande egenskapen.

Om syftet med ”Blått blod” har varit att ge kungahuset en snyting därför att man inte fullföljt Oscar II:s anvisningar om arv till barn utanför äktenskapet, hade den seriösa dokumentären gett materialet en annan tyngd.

Nu knyts filmen ihop som om den var en liten saga och tappar därmed sin udd.

Men som avstamp för ett samtal om något så föråldrat och odemokratiskt som monarki i dessa prinsesshysteriska dagar fungerar den.

INTERNAL INTERNAL
Annika Gustafsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons