Annons
Nyheter

Tuffa besparingar bakom oväntad vinst

Efter sex förlustkvartal i rad lyckades Sony Ericsson oväntat vända till vinst under årets första kvartal. Men det är besparingarna som ligger bakom vändningen. Antalet sålda mobiler fortsätter att minska och det svensk-japanska bolagets marknadsandel är nu nere på rekordlåga fyra procent.
Nyheter • Publicerad 17 april 2010

När Bert Nordberg tillträdde som ny vd för Sony Ericsson sade han att vinst var av högsta prioritet att svarta siffror skulle nås under 2010. Men att det skulle ske redan under årets första kvartal var det få som hade väntat sig.

Vinsten på 18 miljoner euro, motsvarande närmare 180 miljoner kronor, är den första för den svensk-japanska mobiltelefon­tillverkaren sedan andra kvartalet 2008.

Annons

Analytikerna hade räknat med en förlust på 108 miljoner euro, rensat för omstruktureringskostnader.

– Jag är nöjd med att Sony Ericsson åter blivit lönsamt, sade vd Bert Nordberg vid en telefonkonferens på fredagen och tillade att man kommer att jobba hårt för att åtminstone klara en nollresultatnivå under resten av 2010.

Men det var besparingarna som låg bakom den oväntade vändningen till vinst under första kvartalet och inte en ökad försäljning. Sony Ericssons kostnader har minskat kraftigt genom de tuffa besparingsprogrammen, som bland annat inneburit kraftiga personalnedskärningar vid enheten i Lund.

Samtidigt minskade försäljningen rejält, ned med 19 procent i värde under första kvartalet jämfört med motsvarande period i fjol. Sony Ericsson sålde endast 10,5 miljoner mobiler under förra kvartalet, en minskning med 28 procent jämfört med för ett år sedan.

Försäljningsminskningen innebär att den globala marknadsandelen nu är nere på endast fyra procent, en minskning med en procentenhet jämfört med fjärde kvartalet 2009.

Men enligt Bert Nordberg ska Sony Ericsson inte tappa ytterligare marknads­andelar framöver.

– Vi har ingen intention att gå ner ytterligare när det gäller marknadsandelen, sade han.

Ett positivt besked i kvartalsrapporten var att Sony Ericsson fortsätter att få allt bättre betalt för sina mobiler. De nya modellerna med Xperia X10 och Vivaz i spetsen har mottagits bra, vilket bidragit till att det genomsnittliga försäljningspriset per mobil nu stigit från 120 euro till 134 euro.

Sony Ericsson har också ökat produktionen under första kvartalet inför kvartal två. Det uppgav Ulf Lilja, Sony Ericssons avgående finanschef, vid telefonkonferensen.

Ulf Lilja återvänder till moderbolaget Ericsson och ny finanschef för Sony Ericsson blir Bill Glaser, som närmast kommer från Sony.

Som väntat presenterades inte några nya sparpaket eller personalnedskärningar i samband med kvartalsrapporten. Enligt Bert Nordberg löper de pågående besparingsprogrammen enligt plan.

INTERNAL INTERNAL
Krister Cronqvist, Niclas Ericson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons