Annons
Nyheter

Storsatsningen ska visa upp innovativt Sverige

I morgon öppnar den svenska paviljongen på Expo 2010 i Shanghai. Det är den största svenska satsningen någonsin på en världsutställning. Tungviktare inom svenskt näringsliv är på plats. Region Skåne lägger 6 miljoner kronor på att vara med.
Nyheter • Publicerad 30 april 2010

SHANGHAI.. Handelsminister Ewa Björling (M) är i Shanghai tillsammans med Investors Jacob Wallenberg och flera andra företagsledare för att vara med på invigningen av Expo 2010 i Shanghai i morgon. Temat för den svenska paviljongen är innovationsanda: spirit of innovation.

För näringslivet är det ett tillfälle att marknadsföra sig mot den boomande kinesiska marknaden. Under de sex månader som världsutställningen pågår väntas över 70 miljoner besökare till den kinesiska finansstaden. Den totala svenska Expobudgeten är 150 miljoner kronor, varav hälften från staten och hälften från näringslivet.

Annons

Men trots miljonrullningen är Sverige bara en paviljong i mängden . S ammanlagt medverkar över 200 länder och organisationer. Frankrike har satsat en halv miljard kronor på sin paviljong. Den amerikanska paviljongen är helt företagsfinansierad. Amerikanska bestämmelser förbjuder dem att lägga skattepengar på den.

Även Region Skåne och Malmö stad storsatsar på Expo 2010 med sammanlagt över 10 miljoner kronor. Cecilia Gyllenkrok, marknadschef för Business Region Skåne, menar att det är väl använda pengar.

– Kina är och kommer att vara en oändligt viktig marknad för skånska företag, säger hon.

F örutom att delta i den svenska paviljongen kommer Malmö stad även att visa upp sig på ett temaområde som kallas Best Urban Practice Area. De kinesiska arrangörerna har valt ut hundra exempel från hela världen med stadslösningar för framtiden. Kina är intresserat av miljövänliga lösningar i stadsbyggnad och många kinesiska delegationer har tidigare besökt Västra h amnen.

21–27 oktober är det Skånevecka i den svenska paviljongen. Det kommer att bli konferenser arrangerade av Region Skåne och Malmö stad. Redan nästa vecka lanseras Skånes Exposatsning på en kinesisk webbsajt.

Men den svenska pengarullningen är inte okontroversiell. Insatta källor säger anonymt att det är stora summor som läggs på ett arrangemang där det kommer att bli omöjligt att sticka ut ur mängden.

Från svensk sida har det även kommit klagomål om att de blir skinnade av kinesiska leverantörer. Ett exempel är logistik. Den kinesiska Expokommittén har satt upp regler som innebär att Sverige bara får anlita ett utvalt kinesiskt bolag. Det gör att Sverige måste betala 35 600 yuan per container, nio gånger mer än marknadspriset på 4 000 yuan, enligt Annika Rembe.

Varför ska skattebetalarna lägga 70 miljoner på Expo 2010 ?

– Expon är världens chans att visa upp sig och visa Kina vilket innovativt land vi är. Framförallt vill jag se fler affärer som ger jobb i Sverige, säger handelsminister Ewa Björling.

Men Debby Chwung, verkställande direktör för pr-byrån Ogilvy i Kina, säger att den svenska satsningen är motiverad.

Annons

– Expodeltagandet bygger ett lands image och ger ett tillfälle att visa upp sina bästa grejer för världen. Det är också ett bra tillfälle för att göra affärer mellan företag, säger Debby Cheung.

Läs mer: Hysterisk säkerhet när världen ställer ut.A18

INTERNAL INTERNAL
A18
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons