Små bilar stora i Indien
MUMBAI/TOKYO. Det började med indiska Tatas billiga minibil Nano. Nu satsar allt fler globala fordonstillverkare på små bilar till tillväxtmarknader som Indien. Mer än 10 små bilar ska lanseras vid bilmässan i Delhi nästa vecka.
Försäljningen av bilar i Indien väntas i år öka med omkring 16 procent till 1,4 miljoner bilar. Framför allt är det mindre, billiga bilar som lockar. Indiska Tatas bilmodell Nano som lanserades 2008 är kanske det mest kända exemplet på en indisk lågprisbil. Nano kostar 2 500 dollar, alltså omkring 18 000 kronor.
Efter succén med Nano följer nu flera bilföretag småbilstrenden. Bland andra Toyota och General Motors lanserar små kompakta modeller.
Enligt en indisk prognos väntas bilförsäljningen stiga med 14,5 procent årligen de närmaste åren till över två miljoner bilar årligen i mitten av decenniet. Samtidigt blir Indien ett allt viktigare tillverkningsland, speciellt för mindre bilar.
– Den indiska bilindustrin och den indiska bilmarknaden har blivit mycket viktig internationellt. Ingen kan ignorera denna marknad, säger Pawan Goenka, ordförande för Society of Indian Automobile Manufacturers, till Reuters.