Sämre än väntat för Volvo
Analytiker hade i genomsnitt räknat med en förlust på 5 623 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.
Enligt vd Leif Johansson är lastbilsmarknaden fortsatt svag på Volvos huvudmarknader i Europa, Nordamerika och Japan.
Leveranserna av nya lastbilar minskade med 57 procent jämfört med andra kvartalet i fjol och med 9 procent jämfört med första kvartalet 2009. Däremot ökade nettoorderingången med 32 procent jämfört med den låga nivån under första kvartalet.
”Vi ser att efterfrågeminskningen börjat plana ut och att marknaderna stabiliserats även om resten av året är fortsatt svårbedömt”, skriver Johansson i en kommentar.
Michael Andersson, fordonsanalytiker vid Evli Bank, tycker trots den stora förlusten att AB Volvos andra kvartalsrapport innehåller framför allt två ljusglimtar. Den ena är att en betydande del av förlusten, över 3 miljarder kronor enligt Michael Andersson, består av engångskostnader som avskrivningar och uppsägningar.
– Lägger man tillbaka dem kan man kanske hävda att det underliggande resultatet var något bättre än det väntade. Så det ser inte så illa ut, säger han till TT.
– Den andra är kassaflödet på minus 2,9 miljarder kronor som är en ohygglig förbättring jämfört med de runt 16 miljarderna minus i första kvartalet. Det är ju den stora positiva punkten i rapporten. Det värsta blödandet har stoppats.
Aktieplacerarna verkar inte riktigt veta vad de ska tycka rapporten. Efter ett inledande kursfall hade aktien vid 9.30 i stället stigit med 1,9 procent till 54 kronor.