Annons
Nyheter

Ryanair vann tvist om hemresa

Ryanair vann i Svea hovrätt tvisten om ersättning till ett par vars flyg vid hemresan ställdes in. KO, som drivit frågan, förlorade därmed ett principiellt viktigt mål.
Nyheter • Publicerad 26 maj 2010
Foto: 

STOCKHOLM. Ryanair vann i Svea hovrätt tvisten om ersättning till ett par vars flyg vid hemresan ställdes in. Konsumentombudsmannen (KO), som drivit frågan, förlorade därmed ett principiellt viktigt mål.

Enligt hovrättens bedömning har Ryanair visat att extraordinära omständigheter omöjliggjorde den aktuella flygningen och det framstår inte som rimligt att Ryanair till exempel borde haft en extra besättning tillgänglig för tjänstgöring i den uppkomna situationen, anser rätten.

Annons

Tingsrätten däremot dömde till parets fördel och ansåg att Ryanair skulle ersätta paret för en del av de kostnader som uppkommit för dem på grund av den inställda flygningen. Hovrättens dom undanröjer tingsrättens även i den delen.

Staten får betala

Staten blir nu skyldig att betala Ryanairs rättegångskostnader på cirka 300 000 kronor.

Domstolen skriver i sin dom att i svensk rätt omfattar i allmänhet begreppet försening både en försenad prestation och en utebliven prestation. I internationell rätt kan emellertid ett visst begrepp ha en annan innebörd än vad som normalt gäller, konstaterar hovrätten.

På Konsumentverket är man förstås besviken över domen.

– Vi tycker inte att beslutet är bra men resonemanget kring de olika konventionerna som gäller för flyget är tydligare än i tingsrättens dom, säger Daniel Karfs, jurist på verket.

Han pekar på att domslutet gör skillnad på om flyget är försenat eller, som i det aktuella fallet, inställt.

– Det verkar konstigt att vissa regler gäller för försenade plan men inte för inställda. För den som är strandsatt på till exempel Mallorca gör det ju i praktiken ingen skillnad.

– Nu får vi gå ett steg tillbaka och fundera över vad vi ska göra, konstaterar Karfs.

Kräver ursäkt

På Ryanair är stämningen desto gladare. Förutom att man nu slipper betala ersättning till det försenade paret kräver bolaget nu en ursäkt från Allmänna reklamationsnämnden och tidningen Råd och Rön som svartlistat bolaget för dess ovilja att kompensera passagerare som drabbats av förseningar. Domen klargör, enligt Ryanair, att passagerare inte har rätt till kompensation, enligt Eu-förordningen nummer 261, vid extraordinära omständigheter.

Elisabeth Andersson
TT
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons