Annons
Nyheter

Priset för tillfällig eftersändning har flerdubblats

Svensk adressändring har höjt avgiften för tillfällig eftersändning av företagspost. Med drygt 400 procent. –‑Vi kommer att ta initiativ till en utvärdering omgående, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd på Företagarna Sverige.
Nyheter • Publicerad 18 mars 2010

I somras höjde Svensk adressändring priset på eftersändning av post för företag: från 600 kronor till 3 365 kronor per halvår.

Inger Ohlsson är kassör i föreningen Malmö symfoniorkesters vänner och hon tycker att prishöjningen är magstark.

Annons

– Vi är en ideell förening och tvingades säga upp tjänsten istället för att förlänga den.

Inger Ohlsson är övertygad om att prishöjningen är ett sätt för Svensk adressändring att slippa tillhandahålla eftersändningstjänsten.

– Det ska vara väldigt stora företag som har råd att betala 500 kronor i månaden för eftersändning, säger hon.

Leif Andersson är produkt- och kvalitetschef på Svensk adressändring och han förklarar att höjningen tagits fram av Svensk adressändring och postoperatörerna, bland andra Posten och Citymail, tillsammans.

–  Postoperatörerna har bedömt att de inte haft full täckning för sina kostnader tidigare, säger han.

Leif Andersson förklarar att priserna på eftersändning legat stilla i flera år och att företag och föreningar tidigare haft samma pris för eftersändning som privatpersoner – trots att de oftast har större volymer post att hantera. Han öppnar dock för att priset kan komma att justeras efter en utvärdering av prishöjningen.

Tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen har inga synpunkter på prishöjningen.

– Postlagstiftningen innehåller krav på att en eftersändningstjänst ska finnas men har inga bestämmelser om prissättningen. Om priserna springer iväg kan Post- och telestyrelsen ta upp det till diskussion med aktörerna men det har inte skett i det här fallet, säger chefen för posttillsynen Lars Forslund.

Intresseorganisationen Företagarna är kritiska.

– Det är väldigt, väldigt märkligt med en höjning med 400 procent. Det här är ju en tjänst som används främst av de riktigt små företagen, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.

Annons

Svensk adressändring agerar ensam på den svenska eftersändningsmarknaden. Företagare som inte vill betala den dyrare avgiften får själva kontakta sina kunder och meddela den tillfälliga adressändringen alternativt be någon vittja brevlådan och skicka posten vidare.

Text: Anna Norén

Ingrid Pärssinen
Anna Norén
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons