Annons
Nyheter

Osäker framtid för SJ

SJ:s vinst före skatt blev 169 miljoner kronor för årets tredje kvartal, minus 15 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Framtiden känns osäker inför avreglering och framtida investeringsbehov, konstaterar vd Jan Forsberg.
Nyheter • Publicerad 25 oktober 2010
SJ:s VD Jan Forsberg.
SJ:s VD Jan Forsberg.Foto: 

SJ redovisar en vinst före skatt på 169 miljoner kronor för årets tredje kvartal, vilket kan jämföras med 198 miljoner kronor under samma kvartal i fjol. Det motsvarar ett vinstfall på 15 procent.

Nettoomsättningen sjönk samtidigt från 2 095 miljoner till 2 054 miljoner kronor.

Annons

Avkastningen på eget kapital föll från 11,8 till 9,5 procent.

SJ satsar i år cirka 200 miljoner kronor på åtgärder för att klara säkerheten i tågtrafiken och för att förstärka SJ:s trafikledning. På så sätt ska SJ få möjligheter att höja kvalitet och service i besvärliga trafiksituationer. Enligt vd Jan Forsberg genomförs det mesta av åtgärdsprogrammet enligt tidsplanen.

Under hösten 2011 ska 20 nya snabbtåg sättas in för att komplettera de nuvarande snabbtågen X 2000. Dessutom söker SJ nu efter en ersättare till dagens snabbtåg och räknar med att före årets slut föreslå styrelsen en investering på 20 nya höghastighetståg med en maxhastighet på 250 kilometer i timmen. Det handlar om en investering på fem miljarder kronor.

De åtgärder som SJ sätter in för att förhindra det kaos som uppstod i vintras handlar bland annat om ökad kapacitet hos verkstäderna och fler avisningsanläggningar.

Enligt vd Jan Forsberg står SJ starkt i dagsläget.

"Men med den osäkerhet som råder inför avregleringen och med de framtida investeringsbehov vi har i bland annat nya fordon känns framtiden osäker. Alldeles särskilt svår känns förutsättningen för de fordonsinvesteringar som behöver göras; att vi inte med säkerhet vet om SJ får möjlighet att bruka dessa", skriver Forsberg i delårsrapporten.

Forsberg konstaterar att resultatet är något sämre än under samma kvartal i fjol.

"Periodens resultat har påverkats av de åtgärder som genomförs för att stärka leveranskvaliteten och förbättra servicen gentemot våra kunder", skriver han.

Inför vintersäsongen löper SJ:s åtgärdsprogram "som planerat", skriver Forsberg.

"Hörnstenarna i programmet är en kraftig förbättring av tågens tekniska tillförlitlighet och en förstärkning av SJ:s trafikledning. Den sammanlagda satsningen uppgår i år till cirka 200 miljoner kronor. Därmed har vi mycket bättre förutsättningar att säkerställa en högre nivå på kvalitet och service i besvärliga trafiksituationer", skriver Forsberg.

Annons

SJ meddelar också att en ny restidsgaranti införs inom kort. Den innebär att om ett tåg är mer än 30 minuter försenat får man halva kostnaden ersatt i form av ett värdebevis. Om tåget är mer än en timme försenat får man full ersättning. För nattåg gäller att man får hälften i ersättning om tåget är mer än en timme försenat och full ersättning efter två timmar, allt detta i forma av värdebevis.

Om man i stället vill ha pengar i ersättning får man 25 procent av kostnaden om tåget är över en timme försenat, oavsett tid på dygnet. Är förseningen över två timmar får man hälften av kostnaden för resan i pengar.

Magnus Pier
TT
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons