Annons
Nyheter

Öresund ratas som varumärke

Öresundsregionen, Malmö, Köpenhamn eller Skåne? Vilket varumärke ska dra internationella turister till Skåne?
Nyheter • Publicerad 8 juli 2009
Foto: 
Foto: 
Foto: 
Pia Jönsson Rajgård ska locka turister till Skåne. ”Man får vara slug och slänga prestigen på golvet.”Foto: 

Pia Jönsson Rajgård är chef för Tourism in Skåne, regionens och kommunernas marknadsföringsbolag. Hon är entydig:

– Köpenhamn förstås!

Annons

I samarbete med Wonderful Copenhagen (Tourism in Skånes motsvarighet), Visit Denmark, SAS, Avis och Malmö stad är det Copenhagen som lyfts fram för att locka tyskar, italienare, spanjorer, amerikaner, kineser och britter och irländare också till Skåne.

– Det är ingen människa långt utanför Sveriges gränser som vet vad Malmö eller Skåne är, säger Pia Jönsson Rajgård.

Vid en turistkonferens nyligen vid svensk-danska Øresundsinstituttet diskuterades om Öresund kunde bli varumärke för den svensk-danska regionen.

– Definitivt inte Öresund, säger hon med eftertryck.

Varför är Öresund svagare som varumärke än Malmö eller Skåne?

– Åk upp i Norrland, där vet man inte att Öresund är mer än ett vattendrag. Och ute i världen är det ju ingen människa som har någon koll. Jag brukar säga att om två miljarder kronor så är Öresund säkert ett varumärke. Det är vad man får lägga på ett varumärke för att få upp det på banan internationellt.

– Det är jättespännande med Öresund som en region, men jag tror att man ska vara väldigt försiktig med att tro att det är ett varumärke.

Har du politikerna med dig på det resonemanget?

– Det vet jag inte. Jag har inte frågat dem. Men jag är hyfsat bra på varumärken och marknadsföring.

Malmö då?

Annons

– Malmö är ett hyfsat starkt varumärke. Vi gjorde en undersökning i England, där vi ska göra ett antal riktade kampanjer tillsammans med Malmö stad. Kampanjen riktas mot yngre människor som söker en stadsupplevelse. Det visade sig att Skåne hade man ingen koll på, men Malmö kände en del till.

Varför?

– Malmö är en stad som syns och hörs i alla möjliga sammanhang. Vi har ju som svenskar hyfsad koll på de lite större städerna i England och Frankrike, men vi vet ju mera sällan vad regionen heter där de ligger.

– Och eftersom vi har begränsat med resurser får man vara slug och slänga ner prestigen på golvet.

Vad tycker kommunerna i östra och nordöstra Skåne om ett sådant resonemang, att slänga prestigen på golvet och lansera Malmö?

Svaret kommer utan tvekan:

– Malmö är ju dragaren. Jag tror att de flesta lokalpolitiker ställer upp på det. Att man skulle köra fram Kristianstad i London ter sig fullständigt vansinnigt!

– Om det är väldigt få människor som känner till Malmö, som är Sveriges tredje stad, så är det ju ännu färre som har hört talas om Eslöv eller Höganäs eller Göinge.

Det betyder inte att man inte kan marknadsföra mindre orter, säger hon. Men i rätt sammanhang. Wallander- eller Mankelland är ett starkare varumärke än Ystad.

Finns det något hot?

– Ja, om den internationella turismen drar sig ifrån Köpenhamn finns det en risk att nedgången drabbar också oss. Kom ihåg att Köpenhamn är en av världens dyraste huvudstäder just nu.

Calle Sandstedt
Per Roijer
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons