Annons
Nyheter

Nokia besvikelse, aktien rasar

Finländska mobiltelefonjätten Nokia redovisar en rörelsevinst, exklusive jämförelsestörande poster, på 488 miljoner euro för årets första kvartal. Resultatet var sämre än väntat och aktiekursen rasade kraftigt på börsen.
Nyheter • Publicerad 22 april 2010

STOCKHOLM. Den finländska mobiltelefonjätten Nokia redovisar en rörelsevinst, exklusive jämförelsestörande poster, på 488 miljoner euro för årets första kvartal.

Resultatet var sämre än väntat.

Annons

Motsvarande period för ett år sedan var vinsten 55 miljoner euro.

Försäljningen uppgick till 9 522 miljoner euro jämfört med 9 276 miljoner euro.

Analytiker hade, enligt Reuters, i genomsnitt räknat med en rörelsevinst på 508 miljoner euro och en försäljning på 9 752 miljoner euro.

Nokia-aktien rasade med 11–12 procent omedelbart efter delårssiffrorna.

Bolaget levererade 107,8 miljoner mobiltelefoner under första kvartalet i år, vilket är en ökning med 16 procent jämfört med samma kvartal i fjol, men samtidigt en nedgång med 15 procent jämfört med fjärde kvartalet i fjol.

Försäljningen för Nokia Siemens Networks föll 9 procent till 2,7 miljarder euro på årsbasis. Jämfört med kvartalet före var det en nedgång på 25 procent.

Olli-Pekka Kallasvuo, Nokias koncernchef, konstaterar i delårsrapporten att man fortsätter att ställas inför tuff konkurrens i fråga om de dyrare mobiltelefonmodellerna och när det gäller infrastrukturbyggandet.

Nokias så kallade ASP, som anger snittpriset per såld telefon, sjönk till 62 euro under årets första kvartal. Det kan jämföras med 64 euro under fjärde kvartalet i fjol.

Nokia sänkte även prognosen för marginalen på mobilutrustning och mobiltjänster till 11–13 procent i år. Tidigare låg prognosen på 12–14 procent.

Prognosen för hela mobilmarknaden håller Nokia fast vid. Koncernledningen räknar med att marknaden växer med 10 procent i år jämfört med i fjol och att Nokia behåller sin marknadsandel på samma nivå som under fjolåret.

Magnus Pier
TT
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons