Annons
Nyheter

Mer jobbannonser visar på bättre konjunktur

Platsannonserna ökar. Det är en bra indikation på konjunkturuppgång, anser bedömare. Enligt Sifo Reklammätningar har antalet utannonserade arbetstillfällen ökat 19 procent första kvartalet jämfört med i fjol.
Nyheter • Publicerad 28 april 2010
Foto: 

STOCKHOLM. Antalet platsannonser ökar. Det är en bra indikation på att konjunkturen är på väg upp, anser flera bedömare som Dagens Industri pratat med.

– Bilannonseringen är en barometer för hur Sverige mår, men jag skulle vilja påstå att det är platsannonseringen som tydligast visar vart konjunkturen är på väg, säger Lars Näsström, projektledare på Sifo Reklammätningar, till tidningen.

Enligt Sifo har antalet utannonserade arbetstillfällen ökat med 19 procent första kvartalet jämfört med samma period i fjol. På nätet är ökningen 22 procent, enligt rekryteringsbolaget Monster Employment Index.

Ann Gäre
TT
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons