Annons
Nyheter

Marknaden tror på Sony Ericsson

Nyheter • Publicerad 14 april 2010

SONY ERICSSON VÄNTAS REDOVISA YTTERLIGARE ETT KVARTAL MED RÖDA SIFFROR NÄR RAPPORTEN FÖR DET FÖRSTA KVARTALET LÄGGS FRAM NU PÅ FREDAG. MEN DE FLESTA ANALYTIKER TROR ATT DEN KRISDRABBADE MOBILTELEFONTILLVERKAREN LYCKAS VÄNDA TILL VINST I SLUTET AV ÅRET.. Det visar en analytikersammanställning från Six Market Estimates.

Årets första kvartal är säsongsmässigt svagt för mobiltelefonmarknaden. Sony Ericsson väntas redovisa en förlust före skatt och omstruktureringskostnader på 108 miljoner euro, motsvarande drygt 1 miljard kronor nu på fredag.

Annons

Det är en rejäl förbättring jämfört med motsvarande kvartal ifjol, då förlusten landade på 370 miljoner euro.

Besparingsprogrammet, som startade förra sommaren, väntas få full effekt under andra halvåret och hälftenägaren Ericssons multimediachef Jan Wäreby sade i slutet av februari att han trodde på att Sony Ericsson skulle komma tillbaka till vinst igen i slutet av 2010.

Men det förutsätter att det inte blir några ytterligare förseningar för Sony Ericssons nya modeller, som i samband med lanseringen av flaggskeppet X10 nyligen.

– Det är viktigt att Sony Ericsson indikerar att de modeller som ligger planerade för säljstart under andra kvartalet verkligen kommer ut i tid, utan dem blir det mycket svårt för bolaget att nå vinst under andra halvåret, säger Håkan Wranne, analytiker på Swedbank, till Nyhetsbyrån Direkt.

Orosmolnen kring hur långsiktig hälftenägaren Ericsson är i sitt engagemang i Sony Ericsson samt om det kommer att krävas en nyemission i mobiltelefontillverkaren har skingrats för tillfället.

Ericssons vd Hans Vestberg meddelade nyligen att telekomjätten kommer att ha kvar som ägare i Sony Ericsson om tre år. Dessutom har Sony Ericssons likviditet stärkts under senaste kvartalet och vid årsskiftet uppgick bolagskassan till 878 miljoner euro.

INTERNAL INTERNAL
Niclas Ericson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons