Jeansbolag tror på nytt rekordår
Han fick visserligen se de senaste årens våldsamma tillväxt för Svenska Jeans i Göteborg AB, som bolaget bakom Nudie heter, brytas i fjol. Men omsättningen föll med bara någon procent, och Stenberg låter inte särskilt bekymrad.
– Vi gråter inte blod i alla fall. Och jag vet redan nu att det här kommer att bli det bästa året i Nudies historia, säger han.
Enligt Stenberg berodde inbromsningen inte bara på finanskrisen och lågkonjunkturen, utan också på en omstrukturering av företaget. Nudie har avvecklat samarbeten med distributörer och agenter på marknader utanför Skandinavien, för att i stället sköta försäljningen på egen hand.
– Då blir det ju ett litet avbrott i själva affären, när man tar över.
Men i år väntas alltså affärerna ta fart igen. Omsättningen ökar med ”någonstans kring 20 procent”, gissar Palle Stenberg.
Om Nudie klarade sig bra under finanskrisen så gick det strålande för Acne. Under det senaste räkenskapsåret, som sträckte sig till och med augusti i fjol, steg omsättningen med hela 33 procent.
Redan före den ekonomiska nedgången hade Acne styrt om och börjat fokusera mer på befintliga marknader och produkter, snarare än på nya sådana. Det är, enligt Mikael Schiller, vd för Acne Studios AB, en av orsakerna till att den kraftiga tillväxten kunde fortsätta.
Trots den nya ekonomiska krisen, med ett antal finansiellt svaga euroländer i centrum, räknar han med att 2010 blir ytterligare ett bra tillväxtår för Acne.