Här är Volvos nya miljöbilar
GÖTEBORG. Sedan några år satsar Volvo på att få ner förbrukningen på sina bilar, framför allt dieselmodellerna.
Just nu är man nere i 0,39 liter/mil och 104 gram koldioxid/kilometer på C30, S40 och V50. På bilsalongen i Frankfurt visas just nu en C30 som drar 0,38 liter och släpper ut 99 gram koldioxid/kilometer med så kallad start-stop-teknik, som stänger av motorn när bilen står stilla.
Samtidigt testar man en V70 som laddhybrid med en dieselmotor på 205 hk (D5) och en elmotor på 74 kW/100 hk. Räckvidden anges till fem mil på el.
Dessutom jobbar man sedan i våras med en C30 som ren elbil med en elmotor som ger 82 kW/111 hk och går att köra upp till femton mil på el.
Orsaken till jakten på centilitrar bensin/diesel och gram koldioxid är givetvis de tuffa utsläppsgränser som EU börjar införa 2012.
Det betyder att vartenda bilföretag idag jobbar hårt med att få ner förbrukningen, samtidigt som man utvecklar hybrider och elbilar.
Volvo är nu klart med att visa upp vad man åstadkommit så här långt – och har bjudit in världspressen till en första provkörning.
Under en runda på Volvos testbana på Torslandaverken på Hisingen i Göteborg fick svenska biljournalister provköra laddhybriden och elbilen på måndagen.
Laddhybriden ska ut på marknaden 2012 som V70 och förmodligen även i nya S60.
Batterierna laddas inte av dieselmotorn, som i andra hybrider, utan bara i ett vanligt eluttag (230 volt) på fyra-sex timmar, i ett snabbladdninguttag med högre spänning (400 volt) på 1,5-2,5 timmar.
Laddtiderna på den rena elbilen, BEV (Battery Electric Vehicle) som man börjar med i lilla C30, är runt åtta timmar i hemmauttaget, runt tre timmar med snabbladdningsspänning.
Som bil beter sig laddhybriden som vilken V70 som helst, bortsett från när den körs på enbart el. Då är den tyst, lika tyst som C30 går hela tiden.
På C30 är instrumenteringen annorlunda, så att man kan se när elmotorn får energi från batterierna och när batterierna laddas vid motorbromsning och bromsning.
Elbilen C30 BEV släpper inte ut någon koldioxid, medan V70 som laddhybrid släpper ut under 50 gram koldioxid/kilometer. Enligt den europeiska körcykeln för hybrider (50 km på el plus 25 km på diesel) drar den 0,19 liter/mil, 70 procent mindre än vanliga D5-dieseln.
På Volvo har man spikat att laddhybriden ska börja säljas 2012, med i första hand företag som kunder eftersom bilen blir betydligt dyrare än en vanlig V70. Än kostar batterierna (litium-jon) mycket.
Elbilen lär inte komma på marknaden före 2015.
– Inget beslut är taget, säger Paul Gustavsson, elbilsansvarig på Volvo. Nu ska de två bilar vi tagit fram testas tekniskt. Och bilen ska uppfylla alla våra krav på säkerhet, komfort och prestanda. Kunden ska inte få en sämre bil bara för att han eller hon väljer en elbil.
Elbilsprojektet är delvis finansierat av Energimyndigheten, som gått in med 39 miljoner kronor. Samtidigt har Volvo ett samarbete med Vattenfall om laddning av hybriden och elbilen med klimatneutral el.