Glöm retro – här ser man in i framtiden
KÖPENHAMN. Idag finns fem egna butiker i Sverige och sexton i Danmark. Marknadschefen Josef Lützen berättar att två till är på gång, Samsøe & Samsøe ska öppna både på Väla och Emporia.
– Vi letar efter en bra lokal i Stockholm också, men det går lite trögt. Butiken måste ha ett bra läge.
Samsøe & Samsøe jobbar hårt på att stärka varumärket och annonserar flitigt i magasin och veckotidningar.
– Vi har en svensk reklambyrå och siktar på att bli ännu större i Sverige. Målet är att få 150 återförsäljare i Sverige och tio egna butiker.
Och era danska mål?
– 250 återförsäljare och sexton egna butiker. Målet är nästan nått.
Vad skiljer svenska och danska kunder?
– Vi säljer lite mer fashion i Sverige till den trendige lite äldre killen. Ytterplaggen går extra bra i Sverige också. i Danmark har vi en yngre kundkrets som hellre köper från vårt basic- sortiment, säger marknadschefen Josef Lützen.
Barnkläder?
– Nej, Vi har haft det uppe på bordet. Men nej, vi bygger hellre ut våra stora kollektioner.
8,5
miljarder danska kronor omsatte den danska konfektionsindustrin 2009.