Annons
Nyheter

Gamla synder stoppar flyg till Bagdad

Sista flighten. Flygbolaget slog på stora trumman när den nya reguljär­linjen Bagdad-Malmö-London öppnades. Men i dag avgår inget flyg för Iraqi Airways från Sturup. En konflikt med ­Kuwait sätter hinder i vägen.
Nyheter • Publicerad 30 maj 2010

I april fick Sturup sällsynt fint besök när Iraks transportminister Amer Abdul-Jabbar kom till flygplatsen i sällskap med Kifah Hassan Jabbar, generaldirektör för statliga Iraqi Airways. De kom för högtidliga tal och presskonferens. De var på väg till den brittiska Gatwickflygplatsen för att inviga den första kommersiella flyglinjen på tjugo år mellan Bagdad och London.

Enligt en marknads­undersökning var Malmö Airport utmärkt för fyra mellanlandningar per vecka. I närområdet finns många exilirakier. På Sturup finns redan två bolag med trafik på Bagdad.

Annons

Men det blev bara ett tio­tal flygningar. Flighterna mellan Storbritannien och Irak fick flera gånger ställas in på grund av vulkanaska. Och ända sedan den 25 april har ett allvarligt hot vilat över flygningarna: den kuwaitiska staten har stått redo att ta bolagets Boeingplan i beslag.

När premiärflighten nådde London stod en kuwaitisk advokat beredd. Han hade papper på att han hade rätt att inte bara ta Kifah Hassan Jabbars pass och alla hans resedokument i beslag. Han hade också befogenhet att beslagta den Boeing 737 som just rullat fram till gaten.

Iraqi Airways tog sig ur den värsta knipan när kaptenen visade papper på att Boeingplanet inte var den irakiska statens egendom, utan inhyrt från svenska Tor Air.

Men Kifah Hassan fick inte lämna Storbritannien. Efter fem dagar ställdes han inför rätta i London och fick veta att Kuwait krävde hans flygbolag på 780 miljoner pund (8,8 miljarder kronor) för de tio passagerarplan som Irak stal 1990 sedan Saddam Hussein gett order om invasionen av Kuwait.

Trots det rättsliga hotet har Iraqi Airways fortsatt att trafikera Sturup. De hann bara med ett tiotal mellanlandningar innan de gav besked härom­dagen om att den nya flyglinjen läggs ned. Det berodde på att Kuwait lyckats blockera leveranserna av mat, bränsle och vatten.

– Vi blev förvånade när de etablerade sig här och lika förvånade när de nu plötsligt försvinner, säger Peter Weinhandl, flygplatschef på Sturup.

– De dök upp med kort varsel. De drog stora växlar på de här flighterna. För oss var det här ingen stor sak.

Sturup har under de senaste dagarna fått motstridiga besked om bolagets flygningar. Igår fick marknadschefen Cecilia Hagert veta att den allra sista flighten landar på söndag.

Samtidigt har transportminister Amer Abdul-­Jabbar meddelat att Iraqi Airways upphör som bolag till följd av den tjugo år gamla tvisten med Kuwait. Ett helt nytt flygbolag sägs vara under bildande.

Kifah Hassan Jabbar har numera kommit hem från London, men är missnöjd:

– Politikerna håller mun och gör ingenting för att hantera följderna av den tidigare regimens handlingar, säger han.

INTERNAL INTERNAL
Erik Magnusson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons