Boom för matkassar via nätet
Att få hem mat med recept och slippa åka och handla lockar allt fler. För Linas Matkasse ökade omsättningen i fjol med över 500 procent till 173 miljoner kronor. Bolaget har nu fler än 25 000 aktiva kunder, merparten barnfamiljer.
– Vi planerar att växa med ytterligare 100 procent i år, säger vd Niklas Aronsson, som just nu är i färd med att flytta verksamheten till större lokaler.
Sedan i våras delägs Linas Matkasse av riskkapitalbolag, vars uttalade mål är att företaget på sikt ska omsätta flera miljarder kronor.
Men det är många som vill vara med och dela på den växande kaka som matkassemarknaden är. Förutom de allt fler specialiserade företagen erbjuder både Coop och Ica numera färdiga matkassar.
– Vi vet inte hur stort det här fenomenet blir. Men kunderna gillar det, säger Icas chef för affärsutveckling, Mats Munther.
Under förra året omsatte näthandeln med dagligvaror 1–1,5 miljarder kronor, enligt branschorganisationen Svensk Handels beräkningar. Jämfört med 2009 är det en ökning med cirka 40 procent. Och det var just färdiga kassar som var det snabbast växande segmentet.