Annons
Nyheter

Att dra åt samma håll

Det säger sig självt att man ska dra åt samma håll i en dragkamp. Men det som är uppenbart när man drar i ett rep är inte alltid så lätt när man ska samarbeta om annat.
Nyheter • Publicerad 4 maj 2011

I varje fall inte när det finns flera aktörer på en marknad. Förvisso är konkurrens viktigt på en marknad för att företag ska bli mer effektiva och lönsamma.

Men om alla inblandade parter kan lyfta något på blicken finns det en hel del att vinna på att dra åt samma håll. Detta gäller inte minst för företagsklimatet i Trelleborg. Här finns det goda förutsättningar för ett rikt och varierat näringsliv, både i staden och på Söderslätt. Ändå är det grannkommunen Vellinge som år efter år toppar listorna när företagsklimatet i landets kommuner rankas medan Trelleborgs kommun pendlar upp och ner i de lägre divisionerna.

Annons

Det är något som saknas vad gäller identiteten hos Trelleborgs kommun. Men om bilden av kommunen inte är riktigt vad den borde vara är det inget fel på verkligheten. Det finns mycket att skriva och berätta om.

För att ta ett exempel. Sedan i mitten av december förra året har Trelleborgs Allehanda i serien ”Made in Trelleborg” berättat om fjorton olika företag i kommunen som sysslar med någon form av tillverkning. Det har varit allt från det lilla företaget Systemelektro med fem anställda till Trelleborg AB med 500 anställda. Tillsammans har de fjorton företagen nästan 1 300 anställda i Trelleborg. Den totala omsättningen i Trelleborg för elva av företagen ligger på 2,4 miljarder kronor. Omsättningen blir givetvis ännu högre om även Trelleborg AB, Pergo och Dux räknas in men det är stora företag med verksamheter på andra ställen i världen.

Serien ”Made in Trelleborg ” har visat på den stora bredden av företag i Trelleborg. Och detta bara inom en del av näringslivet, tillverkningssektorn.

Lägg dessutom till handel, turism, livsmedelsproduktion och hela tjänstesektorn så förstår man att det finns många fler sidor av näringslivet i Trelleborg. Sammantaget är företagen en så mycket större aktör än kommunen med sina 3 500 anställda och en omsättning på ungefär två miljarder kronor.

Men kommunen och näringslivet ska inte ställas emot varandra. Det ska stå på samma sida om repet och dra åt samma håll.

Kommunen har med sitt samhällsbyggande ansvar en viktig roll att spela för hur företagandet kan utvecklas, men kommunen har inte huvudrollen. Den har de lokala entreprenörerna, företagarna, som ser möjligheterna och utnyttjar dem. Ett exempel på en entreprenör som framgångsrikt hittat rätt är Torbjörn Jönsson på anläggningsföretaget BCA i Trelleborg. 1983 startade han företaget med en maskin. Idag har BCA 55 anställda och omsätter mer än 200 miljoner kronor. Tala om att hitta möjligheter.

Företag är också under ständig utveckling allt eftersom man anpassar sig marknaden. Nyligen kom beskedet att det anrika möbelföretaget Thysells i Anderslöv lägger ner sin verksamhet i samband med att ägaren pensioneras i sommar. Ett liknande öde möter även Hoffs möbler i Trelleborg.

För att överleva är det också viktigt för företag att hela tiden anpassa sin kostym efter de rådande förhållandena. Företaget Heatex i Trelleborg meddelade nyligen att man varslar 25 anställda om uppsägning. Bakgrunden är att den starkare svenska kronan pressar företagets kostnader och i förlängningen även lönsamheten. Tidigare har även bland annat Ruukki i Anderslöv dragit ner på sin personalstyrka. Detta visar att förutsättningarna för företag hela tiden förändras. I det läget är det än viktigare att veta var man står, vilken identitet som Trelleborgs kommun har som företagskommun.

Detta efterlyses också i det samtal som reportern Magnus Aspegren haft med tre företrädare från det lokala näringslivet. De är alla överens om att Trelleborgs varumärke behöver stärkas eftersom det skulle göra kommunen mer konkurrenskraftig i Öresundsregionen. Det är en viktig slutsats.

Lyfter man blicken från Trelleborgs horisont är det inte bara Malmö som syns. Lika viktigt, eller kanske ännu viktigare, är att Trelleborg är en del av Öresundsregionen som totalt har svindlande 3,8 miljoner invånare. Det kan jämföras med Stockholmsregionens 2,7 miljoner.

Annons

Men det är inte bara norrut som blicken behöver lyftas. Det finns en stor marknad söderut, över havet. Där finns den så omhuldade kontinenten. Trelleborg har inte många grannkommuner och ligger i ena ändan av det avlånga landet Sverige. Istället har kommunen ett strategiskt läge på vägen söderut.

Förutom att hamnen är en viktig transportpunkt för landets import och export borde det finnas fler företag i kommunen som utnyttjar närheten till de stora marknaderna på kontinenten som till exempel i Tyskland och Polen. Kanske är det just kommunens strategiska placering som är en viktig faktor för att locka till sig nya företag.

Med nya stora infrastruktursatsningar som motorväg och pågatåg blir närheten till Trelleborg ännu större. Det bådar gott för framtiden – om alla kan dra åt samma håll.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons