Annons
Nyheter

Alfa Laval satsar på pumpar i Kina

För en månad sedan köpte Alfa Laval kinesiska Si Fang Stainless Steel Products. Nu är företagsledningen i Kina för att leta nya affärer. – Den största utmaningen är att få ­kineserna att sälja, säger Alfa Lavals vd Lars Renström.
Nyheter • Publicerad 30 maj 2010

SHANGHAI.. Under veckan har lunda­företaget Alfa Laval ställt ut i den svenska paviljongen på världsutställningen i Shanghai. En av de produkter som företaget valt att visa upp är en ballastvattenrenare.

Anledningen är att FN-organet International Maritime Organisation förordar att ­rening av ballastvatten från 2012 ska bli standard på alla nya fartyg. Samt att Kina är på väg att bli världens största skeppsbyggarnation.

Annons

– De rederier som är tidigt ute börjar redan förbereda sig för det här och vi ser en accelererande order­ingång, säger Lars Renström.

Marknaden för ballastvattenrenare beräknas 2012 vara en miljardmarknad. För Alfa Lavals enhet Marine & Diesel som säljer vattenrenarna kan det bli en allt viktigare affär. Under 2009 har enheten varit ett riktigt sorgebarn inom Alfa Laval då varvsindustrin drabbats hårt av lågkonjunkturen.

– Vi räknar med att ta den ledande positionen på marknaden och sälja för några hundra miljoner per år när lagstiftningen går igenom, säger Lars Renström.

När marknaden i Europa har skakat de senaste månaderna har Alfa Laval suttit relativt lugnt i båten. Företagets största marknader är USA och Kina. Inom fem år räknar Lars Renström med att Kina har gått om USA och är företagets viktigaste marknad.

För att växa i landet letar Alfa Laval efter kinesiska företag att köpa. Senast förra månaden köpte de 65 procent av Si Fang Stainless Steel Products, ett företag som bland annat gör pumpar till livsmedels- och läkemedelsproduktion.

– I och med ökad levnadsstandard så stiger den privata konsumtionen, och vi ser just livs- och läkemedel som en tillväxtbransch här, säger Lars Renström.

Alfa Laval har som strategi att årligen köpa företag som bidrar med en försäljningstillväxt på 3–4 procent. Det innebär att de trots tre uppköp hittills i år har gott om utrymme för nya köp. Kina, USA och Sydostasien är prioriterade marknader.

– Vi köpte två koreanska företag förra hösten och har köpt två amerikanska under våren. Så nu är det Kina som är högt prioriterat, säger Lars Renström.

Men att få kineserna att sälja sina företag till lundabolaget är en svår uppgift.

– De har en så stor framtidstro att de i många fall inte ser någon anledning att sälja nu eftersom de kan sälja om tre år när företaget är 50 procent större, säger Lars Renström.

INTERNAL INTERNAL
Viktor Ström
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons