Annons

Viktigaste borde vara att det fungerar för kunderna

Sedan man införde kontantstopp på Skånetrafiken har problemen varit många. Vi ser fram emot en snabb lösning på dessa problem. Det skriver Kristina de Koster från SPI.
Debatt • Publicerad 12 september 2011
Numera kontantlösa.
Numera kontantlösa.Foto: 

Vi har i brev till Kollektivtrafiknämnden den 11 juni påpekat några av de problem som uppstått vid omläggningen till kontant­lösa resor. Därefter har vi via mejl påmint om svar den 25 juni, 7 juli och den 24 augusti. Svar på mejlet den 7 juli var att vi skulle få ett svar men just nu var det semestertider. På mejlet från den 24 augusti har till dags dato inte kommit in något svar.

I Sydsvenskan den 5 september fanns tre artiklar som handlar om olika problem som omläggningen har medfört.

Annons

Den första handlar om att ”Skånetrafiken ska utreda sms-fusket”.

Den andra handlar om ”Laddning på stadsbussarna kan bli verklighet”. Där nämns bland annat att fler försäljningsställen och snabbare laddning står högt på agendan. Skånetrafiken har utvärderat tre månader med kontantstopp på bussar och tåg och anser att systemet fungerat bra. Enligt delprojektledarna som samlades i måndags för att gå igenom de vanligaste klagomålen så handlar det om:

24-timmarsfördröjningen.

Fler serviceombud.

Betalkort på fler bussar.

Aktiveringsspärren.

Låta pendlarna ladda på nätet.

Tillgång på biljettautomater.

Den tredje artikeln handlar om ”Turister möts av många ”men”. Där nämns bland annat allt krångel som turister möts av samt att äldre pensionärer utan dator och mobil är bekymrade för att de inte kan betala kontant och att det i många fall är långt till ett ställe där man kan ladda kortet. Många ogillar också att den lägsta summan för laddning av jojo-kortet är 200 kronor.

Av artikeln framgår det även att nästan alla kommuner har inkommit med synpunkter på kontanthanteringen. För att citera försäljningschefen Camilla Bunke: ”Varenda buske vill ha fullserviceombud”.

Annons

Det är intressant att få veta att Skånetrafiken anser att det fungerat bra. Det viktigaste i sammanhanget borde vara att det även fungerat bra för kunderna.

Med en sådan diger lista på åtgärder för att förbättra hela systemet så lär det ta tid innan det fungerar klanderfritt. Om nu Skånetrafiken tar itu med kundperspektivet och börjar med det enklaste först. Fler service­ombud behövs. Det finns flera aktörer som anmälde sitt intresse redan innan omläggningen att de ville åtaga sig uppdraget.

Kontakta dessa snarast. Sedan bör man kunna ladda sitt jojo-kort med mindre än 200 kronor. För turisternas/sällanresenärernas del måste det finnas en möjlighet att lösa en biljett till den faktiska kostnaden för resan de tänkt göra.

Vi emotser en omedelbar lösning på ovan nämnda problem och ett svar på vår skrivelse.

Kristina de Koster (SPI)

Anderslöv

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons