GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Vi som lär Sverige behöver rätt förutsättningar att lyckas

I dag, den 14 september, firar vi Skolans dag, en dag som instiftats av Lärarnas Riksförbund för att lyfta fram skolan och de fantastiska insatser som görs varje dag av landets lärare och studie- och yrkesvägledare.
Publicerad tisdag 06:08 • Uppdaterad tisdag 07:50
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Representanter för Lärarnas riksförbund skriver om arbetssituationen i skolan i dag.
Representanter för Lärarnas riksförbund skriver om arbetssituationen i skolan i dag.
Foto: Alexander Olivera/TT

Men det är också en dag då vi påminner ansvariga politikerna om att lärare och vägledare behöver rätt förutsättningar för att utföra sina viktiga uppdrag.

Här i Trelleborg behöver vi satsa ytterligare på drägligare arbetsmiljö. Genom att minska arbetsbelastningen och bidra med mer resurser, ges lärare och yrkesvägledare den tiden de behöver för att kunna utföra förbättrat, kvalitativt arbete. Vi ska inte heller glömma vikten av god löneutveckling.

Nyligen har Sveriges största arbetsplats, dragit igång verksamheten. Att möta förändringar och utmaningar är vi vana vid i skolans värld, men samhällsutmaningarna de senaste åren går utöver det mesta. 
När vi ser tillbaka på hur Coronapandemin drabbat hela det svenska samhället – och särskilt skolan – så är skolans kunskapsuppdrag och lärarnas betydelse för detta tydligare än någonsin. 

Lärare behöver dock rätt förutsättningar med rimlig arbetsbörda och bra lön för att orka och vilja fortsätta. Vi åläggs dessutom mycket annat än att undervisa. Alltför många upplever att det inte ges tillräckligt med tid för att förbereda och efterarbeta undervisningen. I stället stressar de utökade dokumentationskraven och många överväger att sluta som lärare. Det är viktigt att göra yrket attraktivt, hållbart och utvecklande genom hela yrkeslivet.

”Att möta förändringar och utmaningar är vi vana vid i skolans värld, men samhällsutmaningarna de senaste åren går utöver det mesta.”
Lärarnas Riksförbund

Detta är helt avgörande för att skolan ska kunna ge eleverna de kunskaper de har rätt till. Men varken kommuner eller fristående skolor har förmått att sköta en skolverksamhet där lärare har möjlighet och tid att med kvalitet bedriva sin undervisning. 

Det Lärarnas Riksförbund i Trelleborgs kommun särskilt vill lyfta fram i dag är följande:

• Mer resurser behövs så att klasser och grupper kan bli mindre. Små klasser och möjlighet att dela upp klassen är extra viktigt under lågstadiet.

• Se till att eventuella utredningar av elever kan göras så tidigt som möjligt under lågstadiet, så att stöd kan sättas in i tid.

• Se över användningen av speciallärare och satsa särskilt på speciallärare i de tidigare årskurserna.

• Se till att lärare får mer tid för undervisning och även till förberedelser och uppföljning.

Skolan behöver huvudmän som faktiskt förstår sin verksamhet. Vi behöver ha skolledningar med tydliga mandat och befogenheter för att ge lärare möjligheter att göra sitt jobb. Våra skolansvariga kommunpolitiker måste inse allvaret. Låt Skolans dag 2021 bli en nystart för att detta sker – nu!

Åsa Fahlén, förbundsordförande Lärarnas Riksförbund

Noman Elmir, Maria Ljungberg-Melgar och Alice Elkhouri Lärarnas Riksförbund Trelleborg