Annons

Vi har inte råd med större klasser

Debatt • Publicerad 24 november 2003

Det finns ingen möjlighet att låta klasserna bli större än de redan är. Barnen är berättigade till en bra skoltid med en anpassad undervisning för en tillfredsställande mognad och kunskapsutveckling. Det är dags att politikerna vaknar! Det skriver Susanne Fridh, lärarstuderande och förälder till barn på Bäckaskolan i Trelleborg i dagens debatt. Elever är olika och i en klass är spännvidden stor mellan elevernas kunskaper, färdigheter och förutsättningar för lärande. Läroplanen säger att man som lärare ska planera och genomföra sin undervisning så att den är anpassad för varje enskild elevs behov, förutsättningar, erfarenheter och tänkande. Undervisningen ska vara utvecklande och stimulerande för eleven och de som har svårigheter ska ges särskilt stöd. Cirka 10 procent av eleverna i en klass är i behov av detta särskilda stöd. De kan inte på samma sätt tillägna sig de kunskaper och färdigheter som förväntas av elever i de olika åldrarna. Utbildningsministern Thomas Östros säger att skolans viktigaste utmaning de närmaste åren, är att utveckla skolan så att alla elever får goda kunskaper. För att detta ska vara möjligt måste det ske något drastiskt. Man kan inte låta klasserna bli större och större och ändå tro att kvaliteten ska vara bibehållen! Regeringen har utformat ett kvalitetsprogram som innebär att skolan noga ska följa varje elev och ha en tydlig dialog med eleven och föräldrarna. På detta sätt kan lärarna utveckla skolan på ett sätt så att alla elever når upp till målen och har en rik skoltid. Att det finns uppemot 30 elever i en klass beror inte på att politiker och rektorer tycker att det är bra utan i hög grad på bristande ekonomi. Men det man drar in på i ena änden får man betala dyrt i den andra. Kriminalitet, utslagning och arbetslöshet kan minimeras om alla får sin chans under grundskoletiden. Därför måste resurserna finnas där i ett tidigt skede för att få den största och bästa effekten. I dag hör vi mycket om barn med koncentrationssvårigheter. De kan ha problem med att uppfatta och följa instruktioner och till följd av detta blir de oroliga och impulsiva. Alla blir mer eller mindre störda av att det småpratas och prasslas runt omkring oss då vi måste koncentrera oss på en uppgift. Ju fler elever som finns i ett rum desto större är risken att de stör varandra. I mindre klasser är det lättare att skapa goda relationer och bra undervisning som i sin tur leder till goda förutsättningar för lärande. Lunds Tekniska Högskola och Lunds Universitetssjukhus har gjort undersökningar av ljudnivåer på arbetsplatser, och de som arbetar och vistas i stora barngrupper drabbas ofta av hörselskador och nedsatt hörsel på grund av de höga ljudnivåerna. Alltså finns det inte någon möjlighet att låta klasserna bli större än de redan är. Barnen är berättigade till en bra skoltid med en anpassad undervisning för en tillfredsställande mognad och kunskapsutveckling. Sitt inte tysta längre, nedskärningarna drabbar våra barn! Det är de som blir lidande och det är deras framtid vi måste värna om!

Petter Birgersson petter.birgersson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons