Annons

Vart femte barn sviks i Sverige

Kampanjen för vart femte barn har varit i full gång under den senaste veckan.
Debatt • Publicerad 18 februari 2011

I Skåne har bland annat Benny Haag kört sin ”Inte mer än fullt tack”-monolog i Kristianstad, en konferens om skolans roll som arrangerats av Länsstyrelsen och Centrum för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN), samt bildutställning av barn i stödgrupper i Helsingborg.

Kampanjen syftar till att belysa att 400 000 barn växer upp med en eller flera föräldrar som inte kan kontrollera sin alkoholkonsumtion. Det är vart femte barn. Vart femte barn i Sverige får idag möta bilder och känslointryck som ingen ska behöva uppleva. Ändå gör 400 000 barn det.

Annons

Alkohol har idag blivit en av Sveriges och världens största social- och hälsopolitiska fråga. Nyligen släpptes en rapport från World Health Organisation (WHO) som slog fast att alkohol dödar fler människor i världen än aids, tuberkulos eller våldshandlingar – och betydligt fler än både tobak och högt blodtryck. Bland ungdomar var vart tionde dödsfall orsakat av alkohol.

Trots detta ifrågasätts inte alkoholens ställning – den ska vara med överallt, finnas överallt och framför allt ”vara varje individs fria val”. Men det är inte upp till varje individ när vart femte barn i Sverige måste oroa sig över sina föräldrars alkoholkonsumtion. Ett fritt val får inte inskränka andra individers fria val.

I Ungdomens nykterhetsförbund är vi trötta på att frågan inte lyfts upp. Framförallt är vi trötta på att vi lever i en kultur där alkohol alltid är i centrum och där vi alltid ifrågasätts i vårt ställningstagande. Värst av allt är att detta samhälle accepterar att 400 000 barn har en klump i magen inför varje högtid, släktmiddag eller familjefest.

Det är dags att lyfta debatten och våga ifrågasätta våra normer kring alkohol. Det behövs för att avstyra en social- och hälsopolitisk kollaps. Men framförallt behövs det för vart femte barns skull.

Joakim Book Jönsson

Ungdomens Nykterhetsförbund i Skåne

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons