Vårt betygssystem leder till utanförskap och sociala problem
I dag stänger Sveriges betygssystem ute vart femte barn från vidare studier vid något av gymnasiets nationella program. Enligt Skolverket handlar det om ungefär 16 000 elever som årligen lämnar grundskolan utan att vara behörig för fortsatta studier.
I Sverige har en betygsmodell, kriterier och mål som är så högt lagda att elever inte har förutsättningarna att fixa dem. Många som har svårt för den mycket teoretiska skolan trivs oerhört bra när de kommer in på ett mer konkret och praktiskt yrkesprogram.
Centerpartiet vill nu slopa det hårda godkänt-krav som finns i grundskolan, där underkänt i ett visst antal betyg, eller i vissa ämnen, i dag helt stänger dörren för gymnasiestudier. Även de som fått betyget F ska ha möjlighet att söka sig vidare till gymnasiets yrkesprogram.
Vårt betygssystem leder till utanförskap och sociala problem. Centerpartiet är därför beredda att som ett första steg slopa den hårda godkänt-gränsen. Det vill säga kravet på att du ska vara godkänd i ett visst antal ämnen för att över huvud taget kunna söka till gymnasiet.
”Enligt Skolverket handlar det om ungefär 16 000 elever som årligen lämnar grundskolan utan att vara behörig för fortsatta studier.”Patrik Holmberg (C)
I dag underkänner Sverige flest elever i Europa. Dubbelt så många som Estland och Rumänien, fem gånger fler än genomsnittet i EU och tio gånger så många som Danmark och Finland, trots likvärdiga resultat i PISA-mätningar. Samtidigt är bland annat betygsutredare och majoriteten av Sveriges lärare överens om att F inte ska hindra vidare utbildning.
Förslaget som vi lägger fram handlar inte om att slopa betyg, eller om att sänka kraven i svensk skola. Vi vill låta intaget till gymnasiala yrkesprogram ske på meritpoäng, precis som i dag, också för dem som inte når godkänt-gränsen.
Patrik Holmberg (C), ledamot i bildningsnämnden