Annons

Värna hela vår skånska befolknings hälsa

Det finns nu ett brett politiskt stöd i Trelleborg för att utveckla vår kommun som sjöstad och som hamnstad.
Debatt • Publicerad 17 december 2013

Det är ett stort och viktigt steg framåt. Våra lokalpolitiker är nu också överens om att hamninfarten nu behöver flyttas, så att den västra delen av hamnen här kan förberedas som ett kommande bostadsområde, samtidigt som lastbilstrafiken flyttar till de nya färjelägen som nu byggs för kontinenttrafiken. Vår kommuns östra industriområde färdigställs och länkas samman med dessa nya färjelägen. Därmed möjliggörs en direkt infart i hamnen från det östra industriområdet för lastbilar och trailers i väntläge. Godset och lastbilarna kan köras direkt ombord på färjan strax före avgång. Jämfört med dagens lastbilstrafik genom vår stadskärna och köer med väntande lastbilar och rangeringar av trailers i västra delen av vår hamn kommer vi genom den nya infarten och användningen av östra industriområdet att få en oerhört stor total minskning av allt buller och alla avgaser. Kortare väntetider i hamnen och rangering utanför den reducerar alla utsläpp till mindre än hälften mot i dag och skapar en mycket renare stadsluft.

Nu återstår att enas om det mest miljömässiga sättet att nå detta uppmarsch- och rangeringsområde som skall förbinda hamnen med uppställningen och industrizonen i öster. Det som nu krävs är en stark politisk beslutsamhet på regional och lokal nivå att med EU-kommissionens företrädare förhandla om att utnyttja vår hamns core-objektstatus för att skapa ett effektivt exportgodsflöde. En för oss kommuninnevånare optimal lösning är att hemställa om ett statligt och internationellt stöd för denna infart till vår kommun.

Annons

I och med att vi nu har alla övriga planer färdiga för förhandlingar med statsmakterna om detta stöd, blir frågan om ringväg för att kunna skapa en välfungerande grön EU-korridor för trafikflödet via vår hamn mycket viktig att väcka och få gehör för hos EU-kommissionen, Ministerrådet och EU-parlamentet. En effektiv EU-väganslutning från norr och nordväst behövs för transporterna till Trelleborg. EU-stödet står sannolikt att finna nu när viljan finns. Omtanken om vår egen befolkning i Trelleborg måste värderas lika högt som i Malmö. Ren luft i vårt city kräver inom två-tre år en färdig ringvägslösning.

Miljöpartiet här vill inte heller se tung trafik genom stadskärnan i fortsättningen. Emil Samnegård tror sig dock mot bättre vetande kunna med ny icke existerande teknik skapa en barriär genom city som behåller avgaserna inne i ett tråg med lock på och sedan skickar ut dem i orbit. Detta oseriösa hugskott får partiets alla i övrigt goda miljöambitioner att framstå som oseriösa. Miljöpartiet bör begrunda att det i Örestads kärnkommun Malmö nu samtidigt byggs nya trippelfiliga yttre ringvägar och varför denna kommun i motsats till vår kommun får Trafikverkets och länsstyrelsens fulla ekonomiska stöd att konstruera dessa nya ringleder rätt över den svenska +10- myllan för att leda bort all tung trafik från Malmös stadskärna och den ännu inte byggda nya Norra hamnen i Malmö. Länsstyrelsens annorlunda syn på motsvarande ringväg hit framstår som kontraproduktiv och obegriplig. Det måste rimligen vara ett mycket starkt svenskt intresse att värna hela vår skånska befolknings hälsa minst lika mycket som den danskas. Att prioritera lastbilskaravaner genom Danmark i stället för sjövägarna och vår hamn är raka motsatsen till långsiktig miljöpolitik.

Nilla Olsson
Sten Björk (S)
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons