Var öppen för alternativen
Låt oss först och främst klargöra att SD är på inget vis emot att man satsar på biogas. Vad vi däremot vänder oss emot är att man låser sig fast vi en teknik när det finns många andra som är väl så bra eller bättre för miljön.
Ett liknande resonemang fördes för några år sedan när man trodde att etanolen skulle vara lösningen på diverse miljö och utsläppsfrågor. Vi vet alla hur det gick med etanolbilarna.
Vidare finns stora problem för miljö och arbetare när man odlar sockerrör för etanolproduktion. Cancerframkallande utsläpp vid kallstart. Men etanolbilar såldes med stor skatterabatt – och de kördes till stor del på vanlig bensin trots subventionerat bränsle. Med facit i hand kan väl de flesta inse att denna satsning var felaktig. Numera säljs knappast några nya etanolbilar alls.
Nu är vi på väg på samma håll med biogasen. Visserligen så reducerar bilar och bussar utsläppen av koldioxid i atmosfären. Men även i detta fall med gasfordonen så är problemen stora. Reparationer och underhållskostnaderna är omfattande och vanligt förekommande. Fordonen lider av omfattande barnsjukdomar trots att de funnits på marknaden i snart tiotalet år
Det är inget som Skånetrafiken som beställare av busstrafiken kommer att medge - inte heller de som kör trafiken (Nobina, Veolia, Arriva med flera) då detta skadar deras affärsverksamhet.
Men talar du med de som jobbar i branschen kan de flesta intyga vilka omfattande problem som bussarna är beskaffade med. Vissa dagar kan så många som 8–10 procent av fordonen stå stilla med olika typer av motorproblem.
Utsläppen av metan och lustgas – båda aggressiva växthusgaser (vid tankning och på grund av krånglande gas-regulatorer) – är också ett omfattande problem som gör att nettoeffekten totalt för miljön är i högsta grad tveksam.
Fordonsgasen består till 60 procent av biogas – även detta är en felaktigt uppgift.
Tillgången på biogas är väldigt skiftande. I vissa delar av landet så är den god, i andra betydligt sämre. Det vill säga det kan skifta väldigt stort var du befinner dig om du i verkligheten kör på biogas eller den fossila naturgasen.
Skall man sen använda biogas som fordonsbränsle så förutsätter detta att den håller en viss kvalitet. Då tillsätts propan eller naturgas för att få ett fungerande bränsle – båda fossila bränslen.
Det kan nämnas att Silja Line planerar att använda biogas/naturgas till en av sina nya båtar. Skall man använda biogas så förbrukar denna ensamt 80 procent av all biogas som produceras i Stockholmsområdet.
Nu ställs hoppet till en kommande anläggning i Jordberga. Anläggningen är inte byggd och projektet har blivit försenat flera gånger. När kommer anläggningen i bruk? Vad skall rötas? Tång med tungmetaller? Många frågor som saknar svar.
Enligt Eon skall anläggningen kopplas på naturgasnätet – utmärkt där gör gasen mer nytta.
Vi kan se många alternativ till gasfordonen. Syntetisk diesel, duelfuel och DME är några, tidigare har vi nämnt laddhybridfordon. Men vi antar att hybridfordonen som till största del går på ren el går bort om man som Miljöpartiet vill snabbavveckla kärnkraften, vår största källa till el?
Som slutsats kan vi konstatera att Trelleborg borde öppna dörrarna för en objektiv debatt om vilka miljöfordon som skall trafikera våra gator i framtiden – utan pekpinnar från politiker.
Niklas Jönsson (SD)
fordonslärare
ledamot i bildningsnämnden
Lars Ekström (SD)
busstekniker
ledamot i tekniska nämnden
Svar till Bertil Olsson (MP), den 10 december.