Annons

Vår kommuns viktiga vägval i ett tioårsperspektiv

Svar till Stina Bergström, Petter Forkstam och Emil Samnegård (MP) (den 7 november).
Debatt • Publicerad 14 november 2013
Många ser det som viktigt att nu aktivt främja den långsiktigt hållbara prognostiserade ökningen av färjetrafiken via vår och de andra hamnar som tillsammans utgör huvudnätet för transporter i Europakorridorerna, skriver Sten Björk (S).
Många ser det som viktigt att nu aktivt främja den långsiktigt hållbara prognostiserade ökningen av färjetrafiken via vår och de andra hamnar som tillsammans utgör huvudnätet för transporter i Europakorridorerna, skriver Sten Björk (S).Foto: 

Miljöpartiet gör samma värdering som vi socialdemokrater, Trafikverkets godstransportexperter och också Alliansen i Trelleborg. Samtliga ser det som viktigt att nu aktivt främja den långsiktigt hållbara prognostiserade ökningen av färjetrafiken via vår och de andra hamnar som tillsammans utgör huvudnätet för transporter i Europakorridorerna.

Ett viktigt led är att skapa en fortsatt smidig hamnlogistik, när det totala godsflödet växer. Därför är det planerade genomförandet av ett modernt industriområde på Öster, som nu går i gång, viktigt att högprioritera flera avseenden.

Annons

Här kan kommande industrietableringar nu erhålla tillväxtmöjligheter och se att kommunen menar allvar med att skapa goda förutsättningar för nya industrier som vill få tillgång till snabba och goda kontinentförbindelser för leveranser av sina produkter, och för logistikföretag som vill vara aktiva och delaktiga i den omstrukturering till intermodala transportlösningar dörr till dörr, som hamnen nu arbetar för att ta fram.

När det gäller järnvägsnätet så framgår det med stor tydlighet att det kommer att ta mycket lång tid att skapa det säkert många vill, ett starkare stomnät för järnvägstransporter som möjliggör en överflyttning från landsvägs- till järnvägstransporter av godset.

Flaskhalsarna för fortsatt ökning av godsflödet mellan Skandinavien och kontinenten är i detta tidsperspektiv många. Öresundsbron är snart mättad med persontrafik, och ökningen av godstrafiken via Danmark kan förväntas bromsas upp, samtidigt som vi får stor anledning här i Trelleborg att visa EU och vår egen regering hur vi kan genom, i detta tioårsperspektiv mycket marginella utbyggnader av vår hamn och dess tillfarter, kombinerat med smarta vägval via de östliga delarna av motorvägnätet i Tyskland och Polen, skapa långsiktigt hållbara och för EU och för vårt eget land ytterst kostnadseffektiva alternativ till fortsatta högkostnadsutbyggnader via Danmark.

Jag ser liksom Miljöpartiet det som väldigt viktigt att vi bejakar det ökade användandet av sjötransporter, och underlättar flödesökningarna. Det är vår möjlighet i kuststaden Trelleborg att fortsätta utvecklas på egna meriter. I Malmö kräver nu persontransporterna två nya jättekaruseller för att det alls ska gå att lotsa det bilburna godset och personbilstrafiken igenom staden. I Trelleborg räcker det med en tvåfilig förbifart utanför stadskärnan till och från vår hamn och vårt östra industriområde. Det är därför inte svårt att se vinsterna i EU-perspektivet av att lotsa fram godsflödet till och från Europafärjorna smidigt via Trelleborg. Det är också lätt att inse att valet att öka flödet via Trelleborgs sjölänkar är mindre kostnadskrävande och samtidigt fortsatt smidigare än vägvalet över Danmark och Hamburg-Frankfurt under de närmaste tio åren. I ett längre perspektiv vill säkert alla länderna i Europa försöka få råd att bygga ut sina järnvägsgodsnät, precis som vi vill i Sverige. Men det duger inte att dessförinnan under det kommande decenniet fortsätta att transportera allt gods rätt igenom stadskärnan. Då blir stadsluften inte så god som alla vet att det är viktigt att se till, och också är fullt möjligt. När det gäller utbyggnader av bostäder och småindustri i ett längre perspektiv, så är valet mellan att bygga bostäderna inom stadskärnan och i sjöstaden, som då hamnen flyttar blir tillgänglig, eller att i stället breda ut den, en intressant perspektivfråga, inte minst för vår nästa generation att ta ställning till.

Nilla Olsson
Sten Björk (S)
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons