Trelleborgs utveckling är hotad av Kvartettens politik
Man blir fundersam när man läser att det skall serveras klimatsmart och ekologiskt producerad mat i alla kommunala verksamheter. Alla växter är klimatsmarta eftersom de tar upp markens näringsämnen och växterna bildar syre genom fotosyntes.
Det kan väl inte vara meningen att tvinga folk att äta ekologiskt producerad mat när ingen kan visa att den är nyttigare? Ofta måste köken servera alternativ mat efter olika människokulturer och religioner. Då måste det även finnas tillval av konventionellt odlad mat.
I ett av Kvartettens samarbetspartier skriver man i sitt valmanifest att den ekologiska odlingen skall ökas till 30 procent av produktionen, öka biogasframställningen och biodrivmedel till transporter. Vidare skall ingen konstgödsel eller växtskyddsmedel användas. På detta sätt är det en omöjlighet att få fram tillräckligt med mat till alla. Naturgödsel från djurproduktion finns inte i tillräcklig mängd.
Vi föreslår att kommunen skall servera näringsrik närodlad mat av hög kvalitet i all kommunal verksamhet.
I möjligaste mån bör lokalt odlade livsmedel användas i vår kommun.
Jag förstår fortfarande inte skillnaden om man tillför näringsämnet kväve från stallgödsel eller från konstgödsel. Kväve är ett grundämne och utvinnes ur luftens kväve vid konstgödseltillverkningen. Kväve finns även i stallgödsel och det är ammoniumkväve som måste omvandlas till nitratkväve för att bli tillgängligt för växterna. För detta behövs fuktighet och därför är det svårt att styra när det är växttillgängligt. Ibland blir det inte tillgängligt för växten förrän efter skörd. Då får vi ett läckage ut i vattnet.
Det är en omöjlighet att gå tillbaka till det småskaliga jordbruket vi hade för 50-60 år sedan. Problemet är att vi i dag har en betydligt större folkmängd både i Sverige och i hela världen som skall ha mat. Det är av största vikt att vi håller livsmedelsproduktionen uppe.
Vi anser det är viktigt att ta vara på den inhemska produktionen av mat av olika slag.
Man kan även läsa att hamnens ägardirektiv skall ändras till att tvinga över gods från lastbilstrafik till järnväg. Hur skall detta gå till? Då väljer rederierna en annan hamn i stället och Trelleborg tappar dessa arbetstillfällen. Det är inte alltid som industriområden och olika verksamheter ligger utmed järnvägen
Fortfarande har inte Kvartetten förstått att lastbilar och bilar kommer att finnas kvar medan drivmedlet kommer att ändras.
Det är viktigt för Trelleborgs fortsatta utveckling att hamnen fortsätter att utvecklas och arbetstillfällen skapas. Det kan inte vara meningen att kommunen endast skall vara en boendekommun.
Det är viktigt att landsbygden kommer att fortsätta utvecklas och en del företag utöver jordbruk etablerar sig i kommunen.
Var blev vallöftet från förra valrörelsen av? Då lovade de styrande riksdagspartierna att inte höja drivmedelsskatten under mandatperioden. Den 1 juli höjdes bensinskatten med 30 öre och dieseloljan med 27 öre. I dag är bensinskatt och koldioxidskatt 6,47 kr/l utöver detta kommer 25 procent moms som blir cirka 3,20 kr/l. Total skatt på varje liter bensin är nu upp i 9,67 kr/l. Detta är ett svek mot landsbygden. Argumentet att de som inte har bil slipper betala detta håller inte. Alla har behov av kollektivtrafik, hantverkare och olika former av budtransporter. Dessa skattehöjningar måste läggas på kunderna.
När det gäller genomfartstrafiken i Trelleborg kan man undra hur denna skall fungera om inte ringvägen skall byggas. Alla har vi väl kört Hamngatan vid rusningstrafik. Detta är ingen hållbar trafiksituation.
Vi behöver moderat politik för att samhället skall utvecklas och jag är villig att arbeta för detta.
Jag är tacksam om mitt namn får ett kryss på valsedeln.
Nils Svensson (M)