Annons

Tre problem som måste lösas

Debatt • Publicerad 14 april 2014
Udden är förmodligen Trelleborgs kommuns största turistattraktion, skriver Hans Norén och John Nilsson från SPI Välfärden.Foto: 

Några ur kommunens grädda av politiker fanns på plats när byalaget i Smygehamn anordnade politikerinformation den 20 mars. De svarade vitt och brett efter bästa förmåga på smygebornas frågor.

En hel del frågor ställdes och frågeställarna hade väldigt god insikt och en tydlig vilja att snarast se till att något händer i hamnen. Denna har varit ett stort samtalsämne under många år, med många förslag till ändringar. En del har gjorts med våra skattepengar, cirka 16 miljoner hittills, till i stort sett ingen praktisk nytta. Mätningar av strömmar utanför hamnen är gjorda sedan ett antal år. En ny hamnpir som håller inflödet av sjögräs och sand borde snabbt kunna låta sig göras. Om vi förstod saken rätt så hade detta löst problemen och därmed hade kommunen inte behövt lägga pengar på upptagning och bortforsling av muddermassor till ett extra antal miljoner.

Annons

Det finns redan en förstudie för hamnens upplevelsecentrum och Köpmansmagasinet. Problemen är som vi ser det tre:

1. Köpmansmagasinet och området runtomkring är privatägt.

2. Eventuellt behov av sanering på gamla bensimacksområdet. Detta borde ha gjorts ganska omgående efter uppköpet.

3. Parkering och uppställning av besökares fordon. Detta borde ha ordnats omgående eftersom det är bra om turister stannar och lägger lite pengar här. Detta ger arbetstillfällen vilket är mycket viktigt.

Hela frågan har diskuterats sedan 2008 – vad har hänt egentligen? Inte någonting.

Udden är förmodligen Trelleborgs kommuns största turistattraktion. Det kommer cirka 250 000 besökande, detta borde kommunledningen ha tagit till sig för länge sedan.

Vad kan vi invånare i Smygehamn och Trelleborg förvänta oss från kommunledningen? Eller blir det ännu ett år utan att något händer?

Louise Löfgren
Hans Norén och John Nilsson, SPI Välfärden
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons