unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Tobaksfritt gjort på tobak som veganskt gjort på kött

Just nu, vecka 47, pågår den tobaksfria veckan.
I samband med tobaksfria veckan skriver Emilia Hagesäter om tobaksfritt snus.
I samband med tobaksfria veckan skriver Emilia Hagesäter om tobaksfritt snus.
Foto: Tomas Nyberg
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Som en paus i allt prat om covid-19 vill jag informera lite om det vita snuset. Över en miljon människor har slutat röka sedan corona bröt ut, vilket visar att vi är på rätt väg. Tillsammans mot ett rökfritt Sverige 2025!

Tobaksfritt snus, även kallat det vita snuset, ökar bland unga. Enligt tillverkarna av det vita snuset så innehåller tillverkningsprocessen flera steg som gör att tobaken i snuset försvinner, vilket gör att företagen minst sagt hittat stora kryphål i lagstiftningen. Nikotinet som finns i de tobaksfria produkterna kommer alltså från tobaksplantan.

quote
Den här typen av marknadsföring är till för att locka nya konsumenter, med fokus på den unga generationen.

Man skulle kunna göra en jämförelse. Ett företag, som marknadsför sig som veganskt och helt utan animaliska ingredienser, kommer ut med en ny vegansk matvara på marknaden. Skillnaden mot andra veganska produkter är att den här produkten har grunden i sin tillverkning i gris. Företaget skulle med största sannolikhet bli stämda för falsk marknadsföring. Jag har också svårt att tro att någon vegetarian eller vegan skulle vilja stoppa i sig denna “veganska” produkt.

Som Lyft, ett av många företag som tillverkar tobaksfritt snus, själva beskriver det:

“Ungefär som att godis inte innehåller sockerbetor, utan socker som är utvunnet från betorna.”

Den här typen av marknadsföring är till för att locka nya konsumenter, med fokus på den unga generationen. Att säga att produkterna är tobaksfria låter bra i mångas ögon, men det är få som ställer sig frågan vad tobaksfritt faktiskt innebär.

Tobaksindustrin är, som alla andra företag vinstdrivande, folkhälsan är inget de prioriterar. Den tobaksfria veckan gör det extra viktigt att uppmärksamma det här ämnet. Vi låter oss inte luras av tobaksindustrin, eller hur?

Emilia Hagesäter, Trelleborg, engagerad i A Non Smoking Generation

Läs mer