Annons

Sverige ska vara ett föregångsland

För att göra den svenska sjöfarten konkurrenskraftig och hållbar behöver Sverige ta ett helhetsgrepp och reformera sin sjöfartspolitik. Det skriver Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk i ett svar till två moderata riksdagsledamöter.
Debatt • Publicerad 12 april 2011
”Antalet svenskflaggade fartyg sjunker fortfarande och Sverige fortsätter tappa viktig kompetens.”
”Antalet svenskflaggade fartyg sjunker fortfarande och Sverige fortsätter tappa viktig kompetens.”Foto: 

Det är mycket glädjande att riksdagsledamöterna Ulf Berg (M) och Malin Löfsjögård (M) har höga ambitioner och vill stärka den svenska sjöfartsnäringen genom att införa tonnage­skatt. Jag tycker precis som de, men tror inte att det räcker med att endast införa tonnageskatt utan att det behövs genomföras fler åtgärder än så för att stärka den svenska sjöfartens konkurrensförutsättningar. Till exempel nya kriterier för sjöfartstöd, billigare svensk flagg och ett enklare regelverk för till exempel besiktning och certifikat.

När finanskrisen drabbade den svenska sjöfartsnäringen hårt, tillsatte regeringen under förra mandatperioden en utredning om hur Sverige kan förbättra sina konkurrensförutsättningar inom sjöfarten. I höstas presenterade ut­redaren sitt förslag som kortfattat kan sammanfattas till följande:

Annons

Sverige ska inte införa ett så kallat internationellt skeppsregister eftersom det skulle bryta mot internationella konventioner och de lagar som idag reglerar den svenska arbetsmarknaden.

Arbetsmarknadens parter ska ta ett ansvar för ett genomgripande omställningsarbete med målet att sänka rederiernas bemanningskostnader.

Statens ansvar för sjöfarten ligger främst i att dag­ens sjöfartsstöd ska behållas. Syftet är att upprätthålla sjöfartskompetens i Sverige och att underlätta Sveriges möjligheter att vara pådrivande i miljö- och sjösäkerhetsarbete inom det internationella arbetet.

Som facklig representant tycker jag att dessa slutsatser är bra. Men inte tillräckliga. Jag är beredd att ta ansvar. Seko har tidigare gått med på att sänka rederiernas bemanningskostnader, men uppenbarligen är det inte en tillräcklig lösning. Antalet svenskflaggade fartyg sjunker fortfarande och Sverige fortsätter tappa viktig kompetens.

För att göra den svenska sjöfarten konkurrenskraftig och hållbar behöver Sverige ta ett helhetsgrepp och reformera sin sjöfartspolitik. Att införa tonnage­skatt är en av de åtgärder regeringen borde vidta. En annan är att göra sjöfartsstödet mer flexibelt. Regel­verket för till exempel besiktning och certifikat måste förenklas på det sätt som skett i våra närmaste grannländer och det måste också bli billigare att registrera ett fartyg under svensk flagg.

Vad som inte framgår av Ulf Bergs (M) och Malin Löfsjögårds (M) artikel är om de tycker att Sverige ska införa ett svenskt internationellt skeppsregister. Det är inte utan att man blir nyfiken på hur de ställer sig till att införa lagändringar som står i strid mot FN-organet ILO:s kärnkonventioner om arbetsrätt och mänskliga rättigheter.

Jag vill att Sverige ska bygga upp en konkurrenskraftig och hållbar sjöfart och samtidigt vara ett föregångsland i det internationella arbetet för säkerhet, miljö och arbetsrätt.

Kenny Reinhold

ordförande Seko sjöfolk

Svar till Ulf Berg (M) och Malin Löfsjögård (M), den 4 april.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons