Sverige har nu världens högsta dieselpris efter Hong Kong!
Skattestrukturen innebär också att skatterna har en fast och en rörlig del. De fasta skatterna består av energiskatt, koldioxidskatt och momsen står för den rörliga delen på dessa skatter. Skatten på dessa drivmedel har höjts i många steg genom åren och motiven har varierat, så även ändamålen. Numera finns det ingen sådan koppling utan de intäkter drivmedelsskatten genererar går direkt till den gemensamma statskassan.
Dieselpriset har ökat under det senaste halvåret med över fyrtio procent och är numera 19-20 kronor/liter. Med detta pris på dieseln så är vårt land det dyraste landet i världen efter Hong Kong enligt data från Global Petrol Prices. Det höjda drivmedelspriset slår hårt mot både landsbygd och låginkomsttagare och enligt statistik från Dagens Nyheter så betalar landsbygdsborna dubbelt så stor del av sin inkomst i bränsleskatt gentemot storstadsbor. Stora skillnader uppkommer även mellan hög- och låginkomsttagare på grund av åldern på fordon och finansiella möjlighet till att köpa elbil.
”Frågan handlar om rättvisa mellan stad och land och mellan hög- och låginkomsttagare.”Ola Olsson (C)
Frågan handlar om rättvisa mellan stad och land och mellan hög- och låginkomsttagare. En del partier i Sveriges riksdag vill ytterligare höja skatten på drivmedel vilket är något jag inte kan stå bakom. Man gör det med miljön som främsta skäl men det slår på tok för hårt mot de mest utsatta i samhället och på de som bor på landsbygden. Hela Trelleborg måste kunna leva och man måste kunna bo i hela vår vackra kommun.
Ola Olsson, Centerpartiet i Trelleborg