Sten Björks inlägg är inget guldägg för Trelleborg
Sten Björk har åkt till Bryssel för att inför EU kommissionen redogöra för Clean Ship-projektets överväganden och slutsatser, vilket får anses vara både naturligt och vällovligt då avsikten är att dess rekommendationer har som målsättning att framförallt främja en miljövänlig utveckling av sjöfarten i Östersjöområdet.
Men vad som är synnerligen anmärkningsvärt med Sten Björks påstående i artikeln är att allt kretsar kring etablerandet av en yttre ringväg med hamninfart från öster i Trelleborg. Det uttrycks inte heller i små ord, storvulenheten har här inga gränser, citat:
”I klartext gäller det nu främst att övertyga höga vederbörande i EU:s ledning om att det kommer att avsevärt öka EU:s tillväxthastighet och dubblera trafikflödeseffektiviteten för EU i trafikkorridorerna via vår hamn i Trelleborg om vi så fort som det är möjligt, med stöd från EU och statsmakterna, bygger en ringväg för trafiken till och från hamnen, skapar en snabb direkt infart i öster från denna in i hamnen och flyttar ut den expanderande logistikverksamheten till Trelleborgs Östra industriområde, dit vi då också kan omgående börja inbjuda industrier som vill komma närmare kontinenten att flytta in.”
Sten Björk hävdar i klartext att ökningen av tillväxthasigheten inom EU är beroende av en ringväg och att denna dubblerar trafikflödeseffektiviteten, är det någon som tror på detta förutom Sten? EU-kommissionen och Clean Ship ställer inget villkor på att hamnen i Trelleborg skall ha ringväg med östlig infart.
Påståendet att Söderslättspartiet reserverar sig i kommunstyrelsen och försöker saluföra mångdubbelt dyrare transportlösningar som de dessutom vill att skall betalas av kommunen själv är en ren och skär lögn, ett tecken på desperation. Söderslättspartiet som inte är representerat i kommunstyrelsen har presenterat alternativa lösningar med infart till hamnen från väster och truckcenter i västra industriområdet som är avsevärt mindre kostsamma än en det som Sten Björk förespråkar. Södersättspartiet har aldrig hävdat att kommunen själv skall betala notan för genomförandet av vårt förslag. Eftersom Södersättspartiets förslag är mångdubbelt billigare så borde det vara lättare att få gehör hos EU och staten till en medfinansiering. Att Söderslättspartiets förslag företräder särintressen är en myt, vårt förslag ser till helheten. Däremot lyser det igenom Sten Björks resonemang att han i det här fallet företräder hamnbolagets särintressen.
Sten Björk skäms inte för sig i sin skräckpropaganda, han till och med påstår att om ringvägen inte blir av så tvingas hamnen fortsätta använda de nuvarande färjelägena fram till 2030, rena nonsens.
Tyvärr är även Sten Björk ute i det blå när det gäller geografin här han spårat ur totalt:
”Invändningarna att vi skall skona den goda jorden kommer vi runt helt och hållet genom att med ringvägen slaviskt följa järnvägen hela vägen.”
Här måste jag ställa frågan till Sten Björk om han har en ny ringväg på gång som ”slaviskt” går via Skytts Vemmerlöv-Östra Grevie-Västra Ingelstad och ansluter E 20 vid Lockarp?
Sten Björks påståenden följs konsekvent upp med att ”Vi är också överens/Vi är också helt överens” vilket troligtvis är en mytisk sammanblandning av kommunstyrelsen, tekniska nämnden, samhällsbyggnadsnämnden, Trelleborgs Hamn AB, Clean Ship och Sten Björks egna tankar. Märk väl att Sten Björk åker till Bryssel för att redogöra för Clean Ships slutrapport och rekommendationer, det andra liknar mest en skröna vars substans inte värper några guldägg.