Annons

Sten Björk fäktar vilt i sitt miljö- och hälsofientliga korståg

Svar till Sten Björk (den 24 oktober).
Debatt • Publicerad 29 oktober 2013
Samhällsbyggnadsnämnden har nominerat hamnbolaget till kommunens samhällsbyggnadspris, konstaterar Rikard Lehmann i sitt inlägg. Arkivfoto: Claes Nyberg
Samhällsbyggnadsnämnden har nominerat hamnbolaget till kommunens samhällsbyggnadspris, konstaterar Rikard Lehmann i sitt inlägg. Arkivfoto: Claes NybergFoto: 

Den socialdemokratiske hamn- och väglobbyisten Sten Björk fortsätter sitt miljöfientliga korståg. Senast med ett ”tycka-synd-om-Trelleborg”-inlägg om jätten Glufs-Glufs. Det var ett i raden av svepande utfall, den här gången mot Trafikverket (kallat vägverket i inlägget) och Malmö.

Björk skämmer ut Trelleborg, som inte är känt för att vilja samarbeta med omvärlden. Först i somras när hamnbolaget bjöd in till vad jag vill kalla egen avrättning i Almedalen sträckte man tafatt ut en hand till samarbete med övriga hamnar. Jag var där.

Annons

I en sak har den förre hamnkonsulten och ledamot av samhällsbyggnadsnämnden rätt, och det talar samtidigt emot hela hans övriga agerande: sjövägen är den bästa vägen, trots den nedsmutsning som fartygen förorsakar.

Godset bör i en tid när vi alla måste ta ansvar för klimat- och hälsofrågor i ännu högre grad färdas på vatten så nära slutdestination som möjligt.

Varför ska då Trelleborg (med flera) vara genomfartskommun för lastbilstrafik?

Av miljöskäl?

Knappast. 2 000 lastbilar per dygn. Björk vill att det ska bli 4 000. Han talar om Dalköpingeån och åtgärder och att förvaltningen vet hur det allvarliga ingreppet i ett område av ”mycket höga naturvärden” (kommunens definition) ska lösas. Miljöansvariga behövde inga ord för att visa vad de kände när samhällsbyggnadsnämnden tidigare i år gjorde en rundtur till kommunens naturpärlor. Det var tyst i bussen när vi visade var den planerade motorleden för lastbilar till ett truckcenter skulle gå. Brutalt ingrepp!

Av ekonomiska skäl?

Absolut inte. Redan har varje medborgare, ung som gammal, garanterat lån till hamnen med 20 000 kronor. Hamnen omsatte förra året 197 miljoner kronor. Vinst: 87 000 kronor. Frågan är när brytpunkten nås då intäkterna inte räcker för att betala räntor och amorteringar?

Det pinsamma är inte att Björk öser på. Det är att påståendena inte ifrågasätts! Att 47 av 51 ledamöter i fullmäktige inte inser vad det är kommunen håller på med, nämligen miljöförstörelse av format, är riktigt illa. Att de inte orkar sätta sig in i konsekvenserna när det gäller påverkan ur miljö-, natur- och hälsosynvinkel är direkt oansvarigt.

Av mänskliga skäl?

Björks och kommunstyrelsens utspel om att fortsätta kampen för ringled och östlig infart skapar enbart fortsatt oro hos människor. Allt fler får upp ögonen för vansinnet och börjar tvivla på sin framtid i kommunen. Bekanta på öster berättar om att de kanske vill sälja. De orkar inte med den psykiska pressen. Ena dagen tunnel, nästa dag infart längs järnvägen och så vidare.

Annons

I Malmö lär Björk ha varit en drivande motståndsman mot det så kallade ”genombrottet” en trafikled som skär rakt genom Limhamn för att ta trafiken till Dragörfärjan. Björk bodde i Limhamn. Vi vet hur det gick. En bro. Inga färjor. Limhamn delat.

Det värsta av allt. Trafikverket har tydligt förklarat varför det inte behövs någon ringled. Länsstyrelsen har pekat på det helt uppenbart okloka i att rasera kultur- och naturmiljöer längs hela den dragning som presenterats. De har också svurit i kyrkan genom att ifrågasätta Sjöstaden av flera rättmätiga anledningar. LRF har tydligt deklarerat att den goda jorden måste skyddas.

Tror Björk och kommunstyrelsen att det är en samlad konspiration, att Skåne och Sverige gaddat ihop sig mot Trelleborg?

Hamnbolaget som nu gjort en grotesk utbyggnad, helt designad för östlig infart längs stranden och genom bostadsområden och över slätten, bokstavligen hånar allt vad demokrati står för. Det är ett föraktfullt agerande mot kommunens invånare, som borgar med ekonomi och hälsa.

Samhällsbyggnadsnämnden har nominerat hamnbolaget till kommunens samhällsbyggnadspris.

Läs det igen. Det är sant. Skäl: hamnen tar nu emot organiskt avfall från fartygen. Bra, men inte är det samhällsbyggnad. Det är renlighetskrav!

Ska vi visa att vi tar klimatfrågorna på allvar eller fortsätta att låta oss vilseledas?

Ska vi låta hamn och ringledsfrågor, som borde utageras, lägga en våt hand över allt annat i kommunen? Sätt fart på arbetet med en levande och miljöanpassad stadsmiljö, se de unika möjligheterna som underbara Söderslätt erbjuder och rädda Östersjön!

PS Det är kanske Malmö FF:s fel att Trelleborgs FF tyvärr inte lyckades knipa en kvalplats i division 1? DS

Nilla Olsson
Rikard Lehmann, ersättare i samhällsbyggnadsnämnden, (SÖS)
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons