Annons

Söderslättspartiets dröm – en ickefråga

Replik på artikel i Trelleborgs Allehanda (den 14 oktober).
Debatt • Publicerad 23 oktober 2014

Det nya färjeläget har flyttat hamnen söder- och österut och gjort Söderslättspartiets dröm om en infart från väster till en ickefråga.

Det som kommunens politiker nu istället måste enas om är att skynda på flytten av hela sjötrafiken från dess gamla plats i centrala Trelleborg till en ny plats, som både har utrymme för en alltmer ökande logistik, och kan skona bostäderna och invånarna i staden från de utsläpp, som kommer att fortsätta genom fordonstrafiken under överskådlig tid.

Annons

Västra industriområdet är färdigfyllt med redan existerande företag. Det är hög tidattunder 2015 göraÖstra industriområdet tillgängligt för logistik och industrier. Vi behöver stimulera fler företag att flytta hit, - till Porten till Kontinenten. Trelleborg måste göras synonymt med en framtidstro med mycket mer än himmel, hav och blandsäd. Den fördjupade översiktsplanen togs med förkrossande majoritet i fullmäktige. Det är dags att bygga truckcentret, logistikcentret och dra nytta av järnvägen som byggdes åt Kockums för 9 miljoner. Den passar perfekt för omlastning bil/tåg eller tvärtom. Allt detta måste nu verkställas om det ska gå att minska den trafikinfarkt, som vi närmar oss 2015 då centralstationen är klar. Detta kräver också en österled och östlig pågatågstation så fort som möjligt.

Det går att få fart på allt det här i vår tid. På andra sidan Östersjön finns två av våra viktigaste länder, Tyskland och Polen. Kärnnätskorridoren Skandinavien-Medelhavet skapar en tydligt ökad fokus på sjöförbindelserna via just Trelleborg.

Framsynta politiker, förstår att vända blicken framåt och dra full nytta av EU:s ökande intresse, för den mest rationella färdvägen med fordon och tåg mellan Sverige och nämnda länder, som huvudstråket över väg 108 och Trelleborg utgör. Det är dags för våra politiker och tjänstemän, att sätta full fart på utvecklingsstrategin, att uppvakta våra industriföretag i Mellansverige, och aktivt entusiasmera dem, att orka stödja deras och grannländernas företagare, i deras föresatser att komma närmare kontinenten.

Trelleborgs hamn är näst störst i Sverige. Den är också nyast, modernast och mest miljövänlig. Den är också navet i framtida handel med EU.

Nilla Olsson
PER BRANDT (S)
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons