Annons

Snacka om att tala med ”kluven tunga”

Svar till Bertil Larsson (SÖS) (den 3 oktober).
Debatt • Publicerad 11 oktober 2013
Vi talar om cirka 70 000 ton och närmare 1 000 järnvägsvagnar som i dag går via Trelleborg och vidare med färja till Tyskland. Dessa vagnar kan inte på grund av sin tyngd, gå över Danmark, skriver Jan Isaksson (M) styrelseordförande i Trelleborgs hamn AB. Arkivfoto: Claes Nyberg
Vi talar om cirka 70 000 ton och närmare 1 000 järnvägsvagnar som i dag går via Trelleborg och vidare med färja till Tyskland. Dessa vagnar kan inte på grund av sin tyngd, gå över Danmark, skriver Jan Isaksson (M) styrelseordförande i Trelleborgs hamn AB. Arkivfoto: Claes NybergFoto: 

I flera inlägg i Trelleborgs Allehanda skriver Bertil Larsson medvetet felaktig information för att misskreditera mig och Trelleborgs hamns verksamhet för egna syften.

I sitt inlägg skriver han att kommunen talar med kluven tunga därför att:

Annons

- jag i kommunfullmäktige sagt att Fehmarn Bält får marginell påverkan på godstrafiken via Trelleborg samt

- samhällsbyggnadsnämnden kräver att den danska miljöministern skall genomföra en genomgripande trafikkalkyl som redogör för konsekvenserna via Trelleborg...

I det fall att Bertil Larsson skall referera till en text som samhällsbyggnadsnämnden skickat in vore det bra om han citerade rätt vilket han inte gjort. De har inte ”krävt” och de har inte skrivit ”via Trelleborg”.

Förutom dessa sakfel har de två olika händelserna inte med varandra att göra och skall därför inte blandas ihop då det kan ge en missvisande bild.

Mitt påstående i kommunfullmäktige kvarstår. Merparten av godstrafiken via Trelleborgs hamn kommer inte att beröras av Fehmarn Bält bron och det borde intressera Bertil Larsson som kommuninvånare och ledamot i kommunfullmäktige.

I sitt inlägg raljerar Bertil Larsson över en godstrafik som en av Trelleborg hamns kunder har för en viss kund och som får problem om Trelleborgsbanan stängs under veckor och att volymerna då måste finna andra vägar. Vi talar om cirka 70 000 ton och närmare 1 000 järnvägsvagnar som i dag går via Trelleborg och vidare med färja till Tyskland. Dessa vagnar kan inte på grund av sin tyngd, gå över Danmark, om volymen inte kan gå över Trelleborg kommer de att som ovan sagt tvingas finna andra vägar. Eller tror Bertil Larsson att man stänger industrin i Tyskland för att Trelleborgsbanan stänger?

Bertil Larsson borde förstå att de uttalande som han gör när han försöker att stoppa hamnens verksamhet inte bara skadar Trelleborgs hamn utan även hamnens kunder och fler företag i Trelleborgs kommun.

Bertil Larsson du som ledamot i kommunfullmäktige och i denna roll borde du värna om stadens möjligheter till att vara delaktig i Sveriges internationella affärer. Du borde förstå värde som finns i Trelleborg med sitt överlägsna geografiska läge och arbeta aktivt för att utveckla affärsmöjligheterna istället för att stjälpa desamma.

I slutet av sitt inlägg skriver Bertil Larsson ”låt andra än trelleborgarna bära kostnaderna, för ett hamnbolag som anser sig vara ett riksintresse, i stället för kommuninvånarna”.

Detta är klar lögn och det vet du efter alla diskussioner vi haft.

Annons

Trelleborgarna bär inga kostnader utan det gör kunderna. Det är kunderna som Bertil vill få bort med sina osanningar och det skulle indirekt kunna innebära att Bertil Larsson hjälper till att föra över kostnaderna på kommuninvånarna. Han har även fel när han skriver att ”hamnbolaget anser sig vara ett riksintresse”. Det är ytterligare en lögn då han vet att det inte är hamnen som utpekat hamnen till riksintresse, utan staten.

Du och dina partivänner i Trelleborg borde hjälpa till med att utveckla kommunen och inte avveckla den genom att bara sitta hemma och skriva lögnaktiga artiklar för att försöka vinna röster till nästa val.

Snacka om att tala med ”kluven tunga”.

Nilla Olsson
Jan Isaksson (M)styrelseordförande i Trelleborgs hamn AB
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons