Annons

Skåne är viktigt i satsningen på det nya matlandet

Det är knappast någon slump att Skåne ofta benämns som Sveriges ”kornbod” när det talas om livsmedelsproduktion, jordbruk och mat.
Debatt • Publicerad 21 februari 2011

Lantbruksuniversitetet i Alnarp är ett gott exempel på en positiv drivkraft för skånsk livsmedels­utveckling.

Inom ramen för Skånes Livsmedelsakademi bedrivs det i dag också närmare 120 olika projekt som berör mat – allt ifrån hur skolmaten kan bli bättre och nyttigare till att öka kunskapen om svensk bönodling.

Annons

I Skåne finns både nytänkande företag inom livsmedelsindustrin samt lantbrukare som arbetar utifrån god djurhållning, tydliga miljökrav och med lokala råvaror i fokus. Regionens unika geografiska läge med närhet till såväl Danmark och Tyskland skapar samtidigt goda förutsättningar för export, nyinvesteringar och bättre tillväxt.

Lokalproducerad mat blir allt mer eftertraktad av många människor vilket också ger ökade möjligheter för mindre och lokalt förankrade livsmedelsverksamheter att växa. Mat som är hälsosam och producerad med respekt för såväl djur som natur har också mervärde när många människor i dag skall göra sina val i butiken hemmavid.

Satsningen på lokala matproducenter ger på samma gång landsbygden ny kraft och nya möjligheter till utveckling, inte minst som turistdestination där man kan erbjuda spännande matupplevelser. En opinionsundersökning från 2008 visade också att 80 procent av de tillfrågade semester­firarna som reste bort satte stort värde på mat och dryck som en del av reseupplevelsen.

I ett led för att stärka detta har den moderatledda alliansen presenterat en vision om Sverige som det nya matlandet. Här är också Skåne av naturliga orsaker en bärande del. Tanken med lanseringen av det nya matlandet utgår framför allt ifrån fem utgångspunkter; offentlig mat för exempelvis skolan och sjukvården, primärproduktion som spannmål och uppfödning, förädlad mat, matturism och restaurangverksamhet.

Allt detta skall sammantaget bidra till att stärka Sverige som ett led­ande matland inom Europa genom större exportmöjligheter, fler turister och nya arbetstillfällen.

Livsmedelsindustrin är i dag Sveriges fjärde största arbetsgivare och via satsningen på matlandet Sverige beräknas exempelvis också så mycket som 10 000 nya arbetstillfällen på landsbygden på sikt kunna växa fram.

Målet är även att exporten av svenska livsmedel skall fördubblas under de kommande tio åren samtidigt som det i ett första steg satsas 80 miljoner kronor på matlandet Sverige under fyra år framåt. Vårt land har stora förutsättningar att bli ett framgångsrikt matland. Bland annat tack vare våra långa och ljusa sommarkvällar vilket gör frukt och bär extra smakrika, en unik natur med långa kuster och mångfacetterade skogar samt en tydlig mångfald i svensk matlagning där traditionell husmanskost blandas med influenser utifrån.

I allt detta förblir givetvis den skånska livsmedelsindustrin vital för resten av Sverige, samtidigt som den lokalt bidrar till att ge grogrund för nya arbeten och bättre tillväxt för regionen som helhet.

Linda Andersson (M)

riksdagsledamot för södra Skåne

miljö – och Jordbruksutskottet

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons