Annons

Satsningar på Skåne är satsningar på Sverige

Trots sina goda förutsättningar utvecklas inte Skåne i samma takt som Stockholm och Västra Götaland eller ens som riket i helhet. Det skriver riksdagsledamoten Boriana Åberg (M) som vill se mer satsningar på Skåne.
Debatt • Publicerad 3 december 2012
”Som handelslänk för Skandinavien gentemot EU spelar därför hamnen i Trelleborg en viktig roll för näringslivet i regionen.”
”Som handelslänk för Skandinavien gentemot EU spelar därför hamnen i Trelleborg en viktig roll för näringslivet i regionen.”Foto: 

Skåne har goda möjligheter att bli en innovativ före­gångsregion för resten av Europa med en många stora företag, goda kommunikationer och närhet till sju andra länder. 2010 gav Region Skåne OECD i uppdrag att genomföra en kartläggning av regionens konkurrenskraft och potential. Resultatet ledde till en rapport som presenterades i somras och tar sikte på 2020. Målet utifrån detta är att Skåne och Öresund ska vara Europas mest innovativa region om åtta år.

Redan i dag har regionen genom en välutbildad befolkning och via ledande universitet och företag som exempelvis Axis, Tetra Pak, Procordia Food och Safaero en stor tillväxt- och innovationspotential. Mellan 2000 och 2007 bidrog Skåne också med 12 procent av den svenska BNP-tillväxten, och när tillväxten stannade av i resten av landet steg Skånes istället ifrån 4,5 till 7,1 procent. Skåne har förutsättningarna att bli en motor för resten av vårt land. Av Sveriges nyutexaminerade studenter står skånska högskolor och universitet i dag för 15 procent medan hälften av vårt lands livsmedelsproduktion kommer ifrån regionen.

Annons

Historiskt har regionen varit framgångsrik på att locka till sig människor utifrån. Allt fler människor vill även i dag bo och arbeta i Skåne. Genom närheten till Köpenhamn blir Malmö via Öresundsbron också en naturlig port till Europa och många väljer i dag att arbetspendla. För två år sedan enades Sverige och Danmark även om att undersöka behovet av en ny Öresundsförbindelse för väg och järnväg mellan Helsingborg och Helsingör. Undersökningen har belyst transportpolitiska effekter av olika utvecklingsscenarier och trafikfunktioner för både gods- och persontransporter och visar att det på sikt kan behövas en ny fast förbindelse. Bättre förbindelser gör även att fler företag kan locka till sig mer arbetskraft och därmed växa.

Fler bilar och ökad trängsel ställer därmed större krav på en välfungerande infrastruktur i hela regionen. För Skåne innebär detta bland annat en utbyggnad av Södra Stambanan mellan Flackarp-Arlöv, ifrån dagens två till fyra spår för att minska restider. E22:an byggs om till motorväg och mötesseparerad. Järnvägen mellan Trelleborg och Malmö förbättras för högre hastigheter och bangården i Trelleborg förbättras.

Som handelslänk för Skandinavien gentemot EU spelar därför hamnen i Trelleborg en viktig roll för näringslivet i regionen. Bortom Östersjön öppnas nya affärsmöjligheter upp för skånska företag i bland annat Tyskland, Polen och Baltikum. Redan i dag är Trelleborgs hamn Skandinaviens största roro-hamn och den näst största hamnen i Sverige för godstrafik, efter Göteborg. På femton år har trafiken via hamnen fördubblats, inte minst tack vare EU:s utvidgning österut.

Trots sina goda förutsättningar utvecklas inte Skåne i samma takt som Stockholm och Västra Götaland eller ens som riket i helhet. Skulle skåningarnas produktivitet och sysselsättningsgrad öka till riksgenomsnittet skulle Sveriges BNP öka med 40 miljarder.

För detta krävs en utvidgad arbetsmarknad genom förbättrade kommunikationer och betydande infrastruktursatsningar. Satsningar på Skåne är nödvändiga – inte bara för Skåne utan för hela Sverige.

Boriana Åberg (M)

riksdagsledamot för södra Skåne

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons