Annons

”Riktiga ledare visar på tydliga visioner”

I alla organisationer är riktig ledarskapskompetens avgörande för utvecklingen eftersom kvalitén i högsta ledningen sätter standard och mål för hela övriga organisationen. Ingen verksamhet kan prestera bättre än den svagaste länken.
Debatt • Publicerad 23 januari 2012

Bra ledarskap i ledningen skapar ett öppet arbetsklimat och visar tillit till medarbetarna, för det är genom detta förtroende de växer, vågar och för organisationen framåt. Utan detta förtroende skapas istället rädda ja-sägare och utvecklingen stannar på chefens kompetensnivå.

Riktiga ledare agerar som föredöme för med­arbetarna att ta efter, istället för någon att skämmas för.

Annons

Riktiga ledare visar tydlig ärlighet med ödmjukhet inför sina egna brister och skapar därmed engagerade medarbetare som utvecklas, istället för att bli manipulerade av en besserwisser.

Riktiga ledare besitter social kompetens som är en av de viktigaste egenskaperna för bra ledarskap, istället för motsatsen med social okänslighet.

Riktiga ledare visar på tydliga visioner med målformuleringar och genomför regelbundna uppföljningar, som gör det lätt för alla medarbetare att hitta rätt riktning mot de gemensamma målen, istället för diktatoriska pekpinnar utan motivation.

Riktiga ledare ser jämställdhet som en naturlig del i organisationens kultur och beaktar en mångfald av värderingar för organisationens utveckling, istället för den enfaldiga monokulturen.

Riktiga ledare utvecklar ledarskapskompetensen på alla underliggande organisationsnivåer, så att summan av alla kunskaper och erfarenheter utvecklar och lyfter verksamheterna till förbättringar för både kunder och medarbetare.

Bertil Larsson

Söderslättspartiet

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons