Annons

Resultaten i skolan beror på samhällsstrukturen

Det har säkert inte undgått någon att vi har en negativ trend i skolvärlden. Rapporten från PISA visar det tydligt och vi behöver göra något åt detta.
Publicerad 13 december 2023
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Vi tror inte att till exempel extra hyresstöd till en friskolekoncern skulle kunna minska skillnaderna och förutsättningarna för elever som kommer från olika förhållanden, skriver socialdemokraterna i bildningsnämnden i en debattartikel.
Vi tror inte att till exempel extra hyresstöd till en friskolekoncern skulle kunna minska skillnaderna och förutsättningarna för elever som kommer från olika förhållanden, skriver socialdemokraterna i bildningsnämnden i en debattartikel.Foto: Peter Ottosson

Rapporten tar upp likvärdigheten som ett problem. De socioekonomiska förhållandena hos eleverna spelar stor roll för resultaten i skolan och skillnaden mellan grupper har inte minskat utan tyvärr fortsätter att öka.

Det verkar uppenbart att hemförhållande har en stor betydelse för elevernas prestation, en slutsats som förmodligen ingen blir förvånad av att höra. Det första argumentet blir då oftast att det beror på invandringen som drar ner resultaten. Men rapporten förtydligar att resultatnedgången för elever med svensk bakgrund är lika stor som nedgången för samtliga elever. ”Resultatnedgången sedan 2018 för Sverige kan alltså inte förklaras med demografiska förändringar med avseende på elevers migrationsbakgrund.”, citat från PISA rapporten.

”De socioekonomiska förhållandena hos eleverna spelar stor roll för resultaten i skolan och skillnaden mellan grupper har inte minskat utan tyvärr fortsätter att öka.”
Veronica Larsson, Samuel Jönsson, Alexander Mårtensson och Cilla Dahl-Andersson, socialdemokraterna i bildningsnämnden Trelleborg
Annons

De socioekonomiska skillnaderna är en stor faktor för resultaten i skolan, samtidigt som skillnaden i skolresultat mellan socioekonomiska grupper ökar i Sverige. Skolan och samhället behöver tillföras resurser för att minska skillnaden mellan grupperna. Vi tror inte att till exempel extra hyresstöd till en friskolekoncern skulle kunna minska skillnaderna och förutsättningarna för elever som kommer från olika förhållanden.

Vad gör Trelleborgs sittande styre från M, SD, KD och L för att minska samhällsklyftorna i kommunen?

Resultaten i skolan är inte ett isolerat fenomen utan beror på samhällsstrukturen. Vi måste bryta den negativa spiralen som ökar samhällsklyftorna, om vi ska ha en chans att ge alla elever i kommunen en ärlig chans i framtiden.

Veronica Larsson, Samuel Jönsson, Alexander Mårtensson och Cilla Dahl-Andersson, socialdemokraterna i bildningsnämnden Trelleborg

Annons
Annons
Annons
Annons