Annons

Provocerande utspel från skolcheferna

Istället för att skapa förtroendefulla förutsättningar för ett gott elevresultat läggs det på lärarna ett växande antal lektioner och mer administration. Det skriver Helena Linge, ordförande för Lärarnas Riksförbund i Trelleborg, tillsammans med lokala politiker.
Debatt • Publicerad 12 april 2010
Foto: 
”Vad den svenska skolan behöver är inte lärare med mindre tid för varje elev. Nej, den svenska skolan behöver lärare som har tid att se varje elev.”Foto: 

198 skolchefer och motsvarande krävde för en tid sedan genom en debatt­artikel att få makt över lärarnas arbetstid mer än idag. Två av undertecknarna var Barbro Melander och Lisbeth Netteberg, vilket har upprört Lärarnas Riksförbunds medlemmar och ombud liksom undertecknade politiker i Trelleborg.

Varför ger tjänstemännen från Trelleborg sig så tydligt in i avtalsrörelsen? Vem kommer mandatet från? Varför driva formfrågor mot en hel yrkeskårs vilja? Vilken forskning visar att semestertjänster för lärarna ger bättre resultat för eleverna? Var finns förtroendet för lärarna?

Annons

Retoriken från skol­cheferna är motsägelsefull. I alla andra frågor vill man inte ha centrala lösningar, utom just när det gäller lärares arbetstid. Man menar att dagens avtal hindrar dem från att driva en mod­ern skolan. Men i dagens avtal finns redan en möjlighet att anpassa arbetstiden efter verksamheten lokalt. Detta om något är ”mod­ernt”. Här finns möjligheten lokalt, men skolcheferna vill reglera den centralt. I själva verket handlar det om en ekonomistisk syn på skolan, färre lärare ska ha fler elever.

Skolcheferna vill ha en ”normalisering av lärares arbetstid” och vill därmed minska på den tid som lär­are har förtroendet att förbereda sin undervisning på. Detta handlar helt om ekonomi och så kallad ”effektivisering”. Man kan fundera över vad det innebär att under­visa mer effektivt. Inom fysiken är effekt=arbete/tid. Ju högre effekt, desto mer arbete lyckas man få in på samma tid. Det innebär alltså att en effektiv lärare måste lyckas klämma in fler elever på samma tid. Detta innebär ju per definition att läraren få mindre tid för varje elev. Hur kan detta ses som en förbättring?

Skolcheferna påstår att ”avtalet med friskolor” skulle ge konkurrensfördelar. Detta vittnar om stor okunnighet, dels för att det inom friskoleområdet finns ett antal avtal, dels för att de centrala avtalen i allt väsentligt är lika. De flesta friskolor har avtal som ger lärarna såväl ferier som förtroendearbetstid. Några friskolor såväl som kommuner, har däremot tecknat lok­ala avtal med lärarfacken om annat.

Forskaren Niklas Stenlås beskriver hur olika slags regleringar motverkar yrkets möjligheter att använda ett professionellt omdöme. Att ha tid för förberedelser är alltså en garanti för att arbetet utförs optimalt. Det gynnar inte eleven om läraren kommer oförberedd till lektionen.

Istället för att skapa förtroendefulla förutsättningar för ett gott elevresultat läggs det på lärarna ett växande antal lektioner och mer administration. Fler lektioner betyder inte att lärarna får mer tid för varje elev – utan mindre tid för alla elever. Vad den svenska skolan behöver är inte lärare med mindre tid för varje elev. Nej, den svenska skolan behöver lärare som har tid att se varje elev. Den svenska skolan behöver lärare som har tid att ge varje elev chansen att nå sina mål. Den svenska skolan behöver fokusera på att förbättra kvaliteten på undervisningen.

Den svenska skolan behöver inte en hel yrkeskår som tvingas till ett arbetstidssystem som motarbetar kvalitetssäkringen av undervisningen. För att kunna hålla en hög kvalitet måste lärare ges möjlighet och tid för att förbereda sig och kunna göra kvalitativa bedömningar.

Provokationer i arbetstidsfrågan mot lärarkåren bidrar inte till att utveckla skolan. Undertecknade har förtroende för att lärarna, med nuvarande arbetstidsavtal, gör ett gott jobb med eleverna i Trelleborg.

Helena Linge

ordförande Lärarnas Riksförbund i Trelleborg

Lars Henric Ekstrand

Annons

professor emeritus i pedagogik

Bert Ekstrand

Folkpartiet i Trelleborg

Bertil Larsson

Söderslättspartiet i Trelleborg

Mats Sjölin

Vänsterpartiet i Trelleborg

Mattias Karlsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons