Politikernas stora ansvar för att skapa en förbättrad framtidsmiljö
Insatserna måste bygga på en klar politisk vilja att reducera utsläppen och förutsätter ingående kunskaper hos våra styrande politiker om behoven och användas för klara ägardirektiv från resursernas ägare, i sina roller som politiska företrädare för våra samhällsmedborgare. Framtidsinriktningen måste vara en klart uttalad vilja att skapa en renare miljö med minskade utsläpp.
Det är i detta perspektiv naturligtvis fullständigt vansinnigt när staten som ägare till Vattenfall inte alls gav och inte heller i dag ger några sådana ägardirektiv och politikerna dessutom tvärt om ägnar sig åt att underblåsa den direkta motsatsen.
Billiga utsläppsrätter i EU har lett till en total ökning av förorenande kolkraft. I Sverige har vår energiproduktion byggts upp och baserats på 50 procent vattenkraft och 50 procent kärnkraft. Hade inte staten som ägare av Vattenfall varit tydlig i sina ägardirektiv att vi inte skulle börja producera fossilbränslebaserad energi och köpa in och äga smutsiga kolkraftverk, så hade Vattenfall givetvis inte hamnat i de ekonomiska svårigheter och det kostsamma bryderi man nu har med att i en förlustbringande karusell göra sig av med dessa kolkraftverk.
Vattenfall har i dag 13 kolkraftverk, belägna i Danmark, Nederländerna och Tyskland, släpper nu ut mer koldioxid på den Europeiska kontinenten än alla Sveriges totala koldioxidutsläpp här i vårt land.
De kraftverk i Europa som eldas med naturgas stängs i dag ner och läggs i malpåse, därför att det är billigare att elda med kolkraft än med naturgas.
Tyskland valde att snabbavstänga sin kärnkraft. Man ersätter den med ökade kolkraftutsläpp.
Sveriges sittande regering skulle givetvis inte fortsätta att följa med i den trandansen. Den måste nu ta sig i kragen och ge produktionsresurserna kristallklara nya ägardirektiv. Givetvis skall vår regering inte alls syssla med annan energiproduktion än grön energi i sin fortsatta framtidsinriktning. Vi måste, för vara trovärdiga på energiområdet, börja göra allt vi kan för att genom olika incitament och direktiv förmå våra bränsleproducenter och konsumenter av fordonsbränslen, i hela Europa, att i den generation av nya bilar de nu är under tillverkning och försäljning helt och hållet gå över till användning sådana fordon och biobränslen som skapar ren luft och minskar utsläppen till mark och vatten.