Öppenhet för hbt-frågor ökar affärsmöjligheter
Medarbetare och kunder som känner sig sedda och respekterade är grunden för att bygga starka företag och bra affärer.
Det handlar om attraktionskraft. Fler städer har förstått att om de ska bli en region där unga stannar och dit människor återvänder måste de kunna erbjuda jobb och ett sammanhang som ger fler människor plats – oavsett vilka de är. Om unga människor inte upplever att olikhet välkomnas på orten där de växer upp finns det en risk att de flyttar till en större stad, där mångfalden är större. Då går de mindre orterna miste om värdefull kompetens, som är livsviktig för att återväxten ska tryggas. Därför blir frågorna om homo-, bi- och transpersoner i högsta grad verkliga för företagare, särskilt på mindre orter.
Det räcker inte endast med likabehandling av hbt-personer. Öppenhet för olika tankesätt generellt främjar innovation och nytänkande, vilket är bra för företagen och företagsklimatet på orten. För företagare handlar det både om att nå en större marknad, och att de som anställs och som arbetar på företaget känner att de i alla lägen kan jobba utifrån sin fulla potential.
För att kunna ge alla kunder ett öppet och fördomsfritt bemötande behöver fler företagare få upp ögonen för att hbt-gruppen finns och är en stor och livaktig del av vårt samhälle och vår ekonomi i Sverige. Inte minst företagen har mycket att vinna på att agera mer könsneutralt i all sin kommunikation, såväl den som riktar sig mot kund som kommunikationen som riktar sig internt mot anställda. Vår övertygelse är att småföretagare som är, och upplevs, som öppna och innovativa både kan vinna nya kunder och bli mer attraktiva som arbetsgivare.
Allt eftersom hbt-rörelsen blivit mer synlig i samhället så syns även den ekonomiska dimensionen av gruppen. I Företagarnas rapport”Rosa pengar och rosa företag” från 2012 visade vi att homosexuellas köpkraft uppskattas till 98,6 miljarder kronor. Dessa siffror rör endast den homosexuella gruppen, och köpkraften blir ännu större om man lägger till bisexuella och transpersoner. Det är en stor marknad som har förutsättningar att växa än mer.
När Företagarna deltog på årets Pride i Jönköping, Göteborg och Stockholm ställde vi frågan om det gick att tjäna pengar på att ha könsneutral marknadsföring. Dessvärre visade vår nyligen genomförda företagarpanel att endast sju procent av företagare agerade könsneutralt i sin marknadsföring. En betydande majoritet har således en lång väg att vandra för att på riktigt attrahera alla kunder. Att rikta sig aktivt mot hbt-gruppen har bara en procent gjort. Några få hotell och restauranger försökte förvisso under respektive Pridearrangemang. Varje år går företagare miste om köpstarka kunder därför att de uteslutande utgår från relationer mellan kvinnor och män i sin marknadsföring.
Företagare som vill ta del av den växande marknad som hbt-gruppen utgör behöver förstå hur denna grupp vill bli bemött som kund. Det handlar inte endast om att sponsra Pridefestivaler eller annonsera i hbt-tidningar som till exempel QX. För de flesta hbt-personer är det viktigt att kunna slappna av, att veta att det inte blir någon sak av ens sexuella läggning. Köper man till exempel en resa vill man vara säker på att man ska kunna gå på stranden eller hotellet tillsammans med sin partner, och att det är vardag, precis som för alla andra.
Förhoppningen är således att allt fler företagare blir mer öppna för individuella uttryck på arbetsplatsen och i relationen till sina kunder. För att attrahera fler konsumenter och för att få ökad kompetens bland de anställda.
Det privata har allt att vinna på att utmana det offentliga om att bli bäst på attraktionskraft. Både när det gäller kunder och arbetskraft. Inte minst för att det finns en marknad som många kan missa.
Låt Sverige skina av attraktionskraft för alla – kom ut i en kärleksfull framtid full med (affärs)möjligheter!