GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Oklart varför man kallar demokrati för dårskap

Svar till Vårt Söderslätt (den 18 december).
Publicerad 28 december 2021
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Botniabanan prioriteras före Skånes hamnar som står för en betydande del av Sveriges export och import, skriver Mikael Rubin (M).
Botniabanan prioriteras före Skånes hamnar som står för en betydande del av Sveriges export och import, skriver Mikael Rubin (M).Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Det faktum att Trafikverket inte får tillräckligt med pengar för att göra alla infrastrukturåtgärder i Skåne är ingen nyhet. Det gäller väg såväl som räls och hamnar.

Trafikverkets prioriteringar är inte en motgång för mig som kommunalråd eller för Trelleborgs samlade politik. Det är ett problem för hela Skåne och alla fyra hamnar i Skåne. Mina så kallade hotelser tycker jag inte kan kvalificeras som desperata utan bara en konsekvens av den socialdemokratiska regeringens misslyckande även i denna fråga. Staten har sett till att vår hamn är ett riksintresse men de visar ett tydligt ointresse. Jag vill inte att Skånes hamnar blir ett nytt Cementa eller ett nytt LKAB.

Trelleborgs kommun är helt överens med Trafikverket och vårt gemensamma arbete går stadigt framåt. Det som just nu är problemet är Skånes lilla andel av statens infrastruktursatsningar. Botniabanan prioriteras före Skånes hamnar som står för en betydande del av Sveriges export och import. Den prioriteringen sker av politiken som ger uppdrag och pengar till Trafikverket.

Det som jag nu gör på kommunfullmäktiges majoritets vägnar är att på ett demokratiskt sätt bearbeta rikspolitiken. Under våren 2022 ska politiken göra sitt inspel i infrastrukturplanen. Min vilja tillsammans med en betydande majoritet av kommunens fullmäktigeledamöter vill ha ett andra tågspår. Detta för att kunna öka andelen gods på järnväg. Planen som ska tas tar upp åtgärder som ska genomföras fram till 2033. Det är en tydlig signal från den socialdemokratiska regeringen som behövs. Kanske är det lättare nu när den blöta filt som Miljöpartiet var nu är borta i och med att de lämnade regeringen.

Det finns svar på alla som ni beskriver som obesvarade frågor:

Östlig ringväg ska byggas – till en början kommer hamntrafiken inte att gå här.

Sträckningen av östlig ringväg är klar sedan länge.

Arbetet med planeringen av den västra ringvägen är redan påbörjad.

Så till alla er som bor i Trelleborgs kommun och som ska rösta här så vill jag säga att allt löper som på räls och pengarna faktiskt ramlar in. Vårt arbete fortsätter med att få den socialdemokratiska regeringen att ge mer pengar och instruktioner till Trafikverket. Dubbelspår och östlig hamninfart som en majoritet av kommunens politiker vill ha står på önskelistan.

”Så till alla er som bor i Trelleborgs kommun och som ska rösta här så vill jag säga att allt löper som på räls och pengarna faktiskt ramlar in.”
Mikael Rubin (M)

Konsekvensen om Socialdemokraterna åter igen misslyckas är ju en tydlig signal till alla i Trelleborgs kommun att det inte föreligger riksintresse för vår hamn.

Varför ska vi då fortsätta ta ansvar för den? För egen del hoppas jag att Socialdemokraterna nu utan Miljöpartiet i regeringen fattar kloka beslut.

Till sist vill jag påminna om att demokrati är alltid bättre än dårskap.

Mikael Rubin (M), kommunstyrelsens ordförande