Annons

Ny politik för Östersjön

Debatt • Publicerad 17 mars 2004

Genom åren har vi hört larmrapporterna om tillståndet i Östersjön. Det rör sig om döda bottnar, illaluktande tång, och risken för en riktigt allvarlig oljeolycka som skulle kunna förstöra stränderna längs hela den skånska kusten. Det är dags att gå från problembeskrivningar till aktiva politiska beslut. Det skriver folkpartisterna Olle Schmidt EU parlamentariker, Marie Wahlgren riksdagsman och Ulf Nilsson riksdagsman, i dagens debatt. Folkpartiet har lagt fram en Östersjörapport, där vi preciserar ett antal idéer kring vad som kan göras åt Östersjöns problem. En av de viktigaste grund pelarna i detta förslag är att EU-länderna måste ta ett gemensamt ansvar för Östersjön. Den 1 maj blir Östersjön ett innanhav för den europeiska unionen. Folkpartiet vill se att EU- länderna tar ett gemensamt förvaltningsansvar för Östersjön. Ett av de första stegen som EU måste ta är att hitta nya former för hur vi får fram bindande beslut kring gemensamma åtgärder för en bättre miljö i och kring Östersjön. För det krävs en ny regional förvaltning av Östersjön, där länderna runt detta gemensamma hav enas om bindande åtaganden för en bättre miljö. EU måste här också se till så att Ryssland blir en del av arbetet för att skydda Östersjön. Ett första steg är att EU måste sätta press på Ryssland, så att vi kan få Östersjön till att bli ett särskilt skyddat hav. Detta beslut måste också snabbt fyllas med ett innehåll, som krav på säkra fartyg, t ex dubbelskrov, samt nya säkrare fartygs router. Folkpartiet vill också att EU och Sverige sätter större press på den oseriösa delen av sjöfarten. Det är nödvändigt att skärpa regelverket för sjösäkerhet och miljöskydd. Det finns en uppenbar klyfta mellan kvalitetssjöfarten och den undermåliga sjöfarten. Därför krävs striktare kontroll av sjöfarten, kombinerad med incitament för kvalitetsoperatörer. Folkpartiet har t.ex. länge krävt miljölotsar, som har möjlighet att gå ombord för att få säkra transporter. Mycket måste också göras inom Sverige. Det är till exempel viktigt att Sverige utser nödhamnar. Att utse nödhamnar är en viktig åtgärd, som många länder snabbt vidtog efter erfarenheterna av Prestigeolyckan år 2002. Ännu är detta inte gjort i Sverige. Att räddningsberedskapen både till sjöss och på land måste förbättras är helt klart. Det gäller till exempel förmågan att utföra nödbogsering, nödläktring (överföring av flytande last mellan fartyg) och brandsläckning till sjöss. De nuvarande bristerna kan lösas genom avtal med svenska rederier om miljöräddningsberedskap/ läktringsberedskap. Sverige bör också skärpa den nationella lagstiftningen och sanktionerna för dumpning av olja och oljehaltigt spillvatten. Det är viktigt att Östersjöfrågorna får en politisk uppgradering. Därför kräver folkpartiet en särskild Östersjöminister. Både i Sverige och inom EU krävs det att vi får politiker som tar dessa frågor på allvar. Många av besluten som avgör Östersjöns framtid behandlas i EU-parlamentet. Därför är det viktigt att vi använder valdagen den 14 juni för att se till att det finns politiker som bryr sig om Östersjön i Bryssel.

Petter Birgersson petter.birgersson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons