Nu måste politikerna sätta skolan först!
Men vad tycker svenska folket och lärarna att debatten borde handla om?
När vi frågar våra medlemmar vad som är viktigast för att lyfta den svenska skolan så är det några åtgärder som anses viktigare än andra:
1. Högre lärarlöner. Vi står inför det faktum att pensionsavgångarna inom de närmaste tio åren inom skola, förskola och fritidshem kommer leda till en stor brist på lärare. I Sverige kommer 43 000 lärare saknas inom sex år enligt SCB! En undersökning som Lärarförbundet gjort visar att studenterna väljer bort yrket till förmån för andra utbildningar, huvudorsakerna till detta är den låga lönen i kombination med för hög arbetsbelastning. Ett trendbrott som märkts är att allt fler kvinnor väljer bort läraryrket. Kvinnorna sätter lönen som den främsta anledningen att de valt bort läraryrket. Hur tänker Trelleborgs politiker när de vill locka fler lärare till vår kommun?
2. Satsningar på särskilt stöd och fler speciallärare/specialpedagoger. Redan i förskolan ser förskollärarna med sin kunskap och erfarenhet vilka barn som behöver extra stöd. Att sätta in stöd till dessa barn i Trelleborgs kommun i ett tidigt stadium lönar sig i det långa loppet. Lärarna i skolan borde få makten att få kräva särskilt stöd för de elever som behöver det i långt större utsträckning än vad de får i dag samt en värdig lön efter examen för detta krävande arbete.
3. Mindre barngrupper och klasser. Forskning visar på att anknytning till ett fåtal vuxna och barn när barnen skall skiljas från föräldrarna vid ett års ålder för att barnet skall börja förskolan ger en enorm trygghet, lugn och den bästa förutsättningen för lärande. I Trelleborgs kommuns kommunala förskolor är det mer en regel än undantag att ettåringar börjar på avdelningar med minst sexton 1-3-åringar. Hur lite Trelleborg kommer få av regeringens utlovade pengar till detta kan vi bara gissa när vi ska dela pengarna med 289 andra kommuner. 1 juli 2015 får dessutom endast legitimerade förskollärare ansvara för undervisning.
I skolan är elevantalet alldeles för stort i klasserna därför har både Socialdemokraterna och regeringen gått ut med hur de vill åtgärda detta.
Förskollärare i f-klass ska fortbildas på två år, de ska jobba 75 procent och samtidigt läsa 50 procent. Hela lönen skall bibehållas och finansieras av arbetsgivaren och staten enligt regerings förslag. Vi hoppas innerligt att de orkar med arbetsbördan som blir 125 procent. Men inga löften om högre lön efter examen har getts.
Just nu håller Skolverket på att ta fram Allmänna råd för fritidshem, som kommer vara klart efter sommaren, lagom till valet. Sedan 1990 till i dag har antalet barn i fritids mer än dubblerats från strax över 100 000 till strax under 400 000.
Kartläggningen som gjorts i vår kommun på fritidshemmen visar på hur hög arbetsbelastningen blivit för fritidspedagogerna när de skall erbjuda en meningsfull fritidsverksamhet.
Lokalerna är ofta inte ändamålsenliga, det är stora barngrupper, låg personaltäthet och liten tid för verksamhetens planering. Den gemensamma nämnaren är att det handlar om investeringar som kan göra läraryrket mer attraktivt och förhindra kommande lärarbrist. Det handlar också om åtgärder som ökar elevernas och barnens möjlighet att få det stöd de har rätt till och måste få för att kunna prestera maximalt.
Nu uppmanar vi i Lärarförbundet alla politiker i Trelleborgs kommun: Sätt skolan först, lyssna på lärarna, kommuninvånarna, föräldrarna, eleverna och barnen, gör det genom satsningar som gör skillnad.
Satsningar på kvalitet som ger lärarna och eleverna bättre förutsättningar att nå kunskapsmålen.