GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Nu har regeringens sagt sitt

Så har då regeringens plan för infrastrukturen fram till 2033 presenterats. Vi har en längre tid insett att det troligtvis inte skulle finnas med någon satsning på ny östlig infart till hamnen i Trelleborg, men nu finns det svart på vitt.
Trelleborg • Publicerad 22 juni 2022 • Uppdaterad 22 juni 2022
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Kya Aall Flood, Maria Böös och Axel Bengtsson från Vårt Söderslätt.
Kya Aall Flood, Maria Böös och Axel Bengtsson från Vårt Söderslätt.Foto: Tomas Nyberg

Trots ett intensivt påverkansarbete från kommunens sida har alla önskemål härifrån lämnats obeaktade. I remissvar från både kommunen och Trelleborgs Hamn AB har man påstått att hamnen och kommunens kräver en ny östlig hamninfart. Man har avlönat en konsult med nästan fyra miljoner kronor för att idka lobbyarbete mot regeringen. Förra kommunalrådet hotade till och med att stänga hamnen om han inte fick som han ville.

Med allt detta gjort konstaterar vi nu alltså att regeringen inte har några som helst planer på att ändra dragningen av Europaväg 22 ner till hamnen i Trelleborg.

Trots det kan vi läsa i kommentarer från de styrande i kommunen att man avser att gå vidare med projektet utan statligt stöd, men med en konstig förhoppning att Trafikverket och regeringen ska ändra uppfattning i frågan. Om det inte sker kommer den vägen aldrig att utgöra någon hamninfart och kommunens innevånare kommer följaktligen att stå för kostnaden för en feldimensionerad ringväg som blir långt ifrån optimal för genomfartstrafiken.

Oavsett om man tar pengarna från kommunkassan eller från Trelleborgs Hamn AB så är det kommuninvånarna som står för det i form av försämrade möjligheter att satsa på saker som verkligen betyder något för Trelleborg och dess innevånare.

Vårt Söderslätt anser att nu är det dags att inse faktum och börja arbeta efter de förutsättningar som gäller. Att man på ett nästan kusligt sätt klamrat sig fast vid tanken på en östlig infart till hamnen har fått till följd att de som bor i närheten av den nuvarande vägen till hamnen har fått lida flera år i onödan. Nu är det dags att, i samarbetet med Trafikverket, ta itu med de trafikproblem som råder längs vägen till hamnen.

Vårt Söderslätt, och Trafikverket, är övertygade om att det finns lösningar som är acceptabla för de boende längs vägen och dessutom medger etableringen av en kuststad. Men så länge man klamrar sig fast vid tanken på en östligt hamninfart kommer ingenting att hända.

Vårt Söderslätt anser också att den ringväg som nu planeras är felaktig. Utan östlig hamninfart har den sträckning som föreslås inget berättigande. Vårt Söderslätt vill i stället bygga vägen innanför järnvägen med mycket mindre påverkan på bebyggelse och miljö. Det innebär också en mer anpassad vägstandard till en lägre kostnad. En lämplig vägstandard medför även att det går att göra fler anslutningsvägar norrut från de centrala delarna av Trelleborg.

Det är dags för trelleborgarna att återta staden från de som anser att hamnens ”utveckling” och behov går före allting annat. Vårt Söderslätt anser att hamnen utveckling måste anpassas efter staden och inte tvärt om. Ett första steg är då att inse att det inte kommer att bli någon östlig hamninfart. Nästa steg är att allvarligt fundera på vilken hamn vi vill ha. Vårt Söderslätt håller inte med Trelleborgs Hamn i visionen om 1,5 miljoner lastbilar per år inom ett antal år. I det läget måste kommunen som ägare fråga sig om det är en önskvärd utveckling. Vårt Söderslätt anser inte det.

Det är dags för oss alla att ta ställning den 11/9.

Axel Bengtsson, Fredrik Winge, Kya Aall-Flood, Maria Böös, Christer Dahlberg, Sven Tilly Vårt Söderslätt