GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

När tar dårskapen slut?

Ännu en gång säger Trafikverket nej och meddelar att inga pengar kommer till en östlig ringväg och hamninfart innan 2033, om ens då. Ännu en motgång för kommunalrådet, vår högsta politiska representant för kommunen som är ytterst ansvarig för utvecklingen i frågan de senaste åren.
Publicerad 18 december 2021
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Många av Trelleborgs infekterade problem hade lösts om hamnen stängdes, menar skribenterna och nämner bland annat avgaserna och konflikten mellan de östra och västra delarna av staden.
Många av Trelleborgs infekterade problem hade lösts om hamnen stängdes, menar skribenterna och nämner bland annat avgaserna och konflikten mellan de östra och västra delarna av staden.Foto: Eva-Lisa Svensson

Samtidigt får man inte glömma de andra lokala partierna, S, SD, KD och L, som lika styvnackat håller med M och på så vis delar ansvaret. Det är bara Miljöpartiet och vi i Vårt Söderslätt (före detta Söderslättspartiet) som konsekvent varit kritiska, nu liksom under de dryga 15 år som vansinnesprojektet legat som en våt filt över trelleborgarnas framtid. Nu börjar en del politiker förstå läget, även vårt kommunalråd som i panik hotar staten med att stänga hamnen.

Trots detta desperata utspel så lyfter kommunalrådet en relevant och viktig fråga: “Är Trelleborg en stad med en hamn eller en hamn med en tillhörande stad?” Vårt Söderslätt har alltid haft uppfattningen att hamnen är viktig för Sverige men inte för Trelleborgs kommun. Hamnens existens måste kunna diskuteras likt den rosa elefant i rummet den är.

”Hamnens existens måste kunna diskuteras likt den rosa elefant i rummet den är.”
Vårt Söderslätt

Visst hade en stängning av hamnen direkt löst många av Trelleborgs infekterade problem. Försvinner färjorna och lastbilstrafiken så försvinner även avgaserna. Konflikten mellan de östra och västra delarna av staden hade varit löst. Hamnens eviga mjölkning av kommunens skattepengar hade fått ett slut. Sist men inte minst, havet hade äntligen blivit tillgängligt för alla trelleborgare.

Dolt bakom de desperata hotelserna från kommunalrådet sida, ligger Trelleborgs kommuns största politiska skandal någonsin. Trafikverket har alltid haft samma ståndpunkt. De kommer inte att vara med och betala en östlig ringväg eller östlig hamninfart med de tydliga argumenten att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt, varken på kort eller lång sikt.

Under lång tid har myndigheterna haft en utsträckt hand som alltför många ansvariga politiker i Trelleborg valt att inte ta emot. Trafikverket vill ha en aktiv dialog om hur vi kan förbättra den västliga infarten så den harmonierar med den framtida sjöstaden. En sådan lösning kan de tänka sig vara med att finansiera. Allt detta står i ett avtal som kommunalrådet och Trafikverket skrev under i april 2020. Med ett löfte om att stoppa projekteringen av östlig ringväg och hamninfart. Ett löfte som bröts dagen därpå.

Trots detta avtal har styret (M+KD+SD) med stöd av L och S fortsatt att driva projektet framåt och slösat ofantliga summor skattemedel. 2019 tillsatte styret en konsult från firman Rud Pedersen som i uppgift fick att lobba mot infrastrukturdepartementet och bjuda ministern på kaffe för att förmå regeringen att lätta på plånboken. Kafferepet har kostat oss skattebetalare 3 591 121 kronor fram till idag.

I dag är kommunalrådet upprörd över att Trafikverket inte ställer upp och betalar en östlig hamninfart. Kvar finns andra olösta frågor. Vem ska betala den västliga ringvägen nu när de politiskt ansvariga inte ens vet hur den östliga ska se ut eller finansieras. Inte heller hur den västra ringvägsetappen ska ringla fram. Men framför allt vilka politiker kommer framöver ta ansvaret för alla bortslösade skattepengar som inte kommit skolan och vården till del?

Det är många obesvarade frågor och drömmar som måste få svar innan den 11 september nästa år. Ett alternativ finns nu i alla fall – Vårt Söderslätt. #2022

Kya Aall Flood, Maria Böös, Axel Bengtsson, Sven Tilly, Tom Magnusson, Sophia Böös, Christian Ottergren, Anders Ahvander, Ted Åberg, Cecilia Lindkvist, L-G Winberg, Per Christensson, Håkan Bengtsson och Kenneth Lundgren, Vårt Söderslätt