Annons

Någon handskas ovarsamt med sanningen

(Den 7 januari) replikerade Fredrik Lindgren, VD för Kunskapsskolan, på vårt tidigare debattinlägg om kommunalt stöd till Internationella engelska skolan.
Publicerad 16 januari 2020
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skattepengar ska stanna i verksamheten och användas utifrån skolans och elevernas behov, anser skribenterna.
Skattepengar ska stanna i verksamheten och användas utifrån skolans och elevernas behov, anser skribenterna.Foto: Henrik Montgomery/TT

Vi skrev då att ”Skolverket publicerade i ifjol en rapport som konstaterade att ”Alla friskolegrupper sätter glädjebetyg jämfört med kommunala skolor – men Engelska skolan och Kunskapsskolan ligger i topp”.” Fredrik Lindgren ifrågasatte citatet och att Skolverket skulle ha riktat kritik mot Kunskapsskolans betygssättning.

Skolverket har i olika rapporter uppmärksammat glädjebetygen. I fjor kom till exempel rapporten ”Analyser av likvärdig betygssättning mellan elevgrupper och skolor” där det konstateras att ”Betygssättningen är mer generös i fristående skolor”.

Annons

Det citat vi använde var dock hämtat från Jonas Vlachos forskningsrapport ”Trust-Based Evaluation in a Market-Oriented School System”. Jonas Vlachos är professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet och representerar inte Skolverket. Citatet skulle haft en annan källhänvisning, vi beklagar det misstaget, men samtidigt illustrerar det att kritiken mot glädjebetyg inte bara kommer från Skolverket utan även från fristående forskare. Något som snarare förstärker än försvagar vår argumentation.

(Den 11 januari) svarade även Jörgen Stenquist, vice VD på IES, på vårt debattinlägg. Föga förvånande försvarar han kommunens tankar om att erbjuda subventioner. Samtidigt förnekar han de fakta vi förde fram angående bland annat glädjebetyg och lägre lärartäthet. Fakta som går att hitta i en rad granskningar: ”Färre lärare per elev och färre med rätt utbildning. Så ser det ut hos de stora skolkoncernerna jämfört med både mindre friskoleaktörer och med kommunala skolor” enligt SvD, ”Friskolorna tjänar miljarder, lärarna förlorar miljoner” enligt Skolvärlden för att bara ta två exempel.

Stenquist skriver att överskott till största del stannar i verksamheten. En stor del går absolut till att expandera verksamheten, koncernen växer snabbt. Men IES policy är att 30 procent av nettovinsten efter skatt ska delas ut till ägarna, på så sätt har kommunala pengar använts till exempel till att stötta republikanska kandidater i det amerikanska valet. Knappast en kärnverksamhet för kommunen.

Det enda som egentligen överraskar är när Stenquists skriver att de nyligen har blivit inbjudna av Trelleborgs kommun för att det efterfrågas en skola med IES profil och för att det behövs fler skolplatser i kommunen. Detta är tvärtemot Mikael Rubins (M) och Lars Mikkeläs (M) version på fullmäktige, de sa att initiativet kom från IES. Någon handskas ovarsamt med sanningen.

Det är inte konstigt att ett aktiebolag prioriterar den egna vinsten, det ligger i uppdraget från ägarna, men kommunen bör ha andra mål för verksamheten. Kommunfullmäktiges beslut att använda kommunala pengar för att subventionera Internationella engelska skolan är fortfarande fel. Skattepengar ska stanna i verksamheten och användas utifrån skolans och elevernas behov.

Kersti Engström, Lena Lundberg, Susanne Möller, Rolf Nilsson och Mats Sjölin

Vänsterpartiet Trelleborg

Annons
Annons
Annons
Annons